
Rejestracje za 2020 rok i trzy kwartały 2021 roku wskazują, iż w wyniku pandemii mogło nam ubyć z rynku nawet 391 516 aut osobowych.
Patrząc na optymistyczne prognozy jeszcze z 2019 roku możemy zakładać, że gdyby nie pandemia, to tempo sprzedaży aut osobowych w 2020 i 2021 roku utrzymałoby się na poziomach podobnych do tych z roku 2019.
Na koniec 2020 roku wszystkich nowo zarejestrowanych aut osobowych było 1 200 226, co w stosunku do roku 2019, gdzie tych rejestracji łącznie było 1 484 787 daje o 284 561 aut mniej porównując rok do roku.Image

Obecnie znamy dane rejestracyjne za trzy kwartały 2021 roku. Na ten moment mamy zarejestrowanych 1 007 977 aut osobowych. W tym samym okresie 2019 roku mieliśmy zarejestrowanych 1 114 932 aut. To nam daje wynik rejestracji już o 106 955 aut mniej w 2021 roku porównując te same okresy.
A to oznacza, iż w okresie od marca 2020 do października 2021 zniknęło z rynku nawet 391 516 aut osobowych. Źródeł można upatrywać przede wszystkim w pandemii i lockdownach, które wywołały lawinę następujących po sobie zdarzeń.
Załamanie sprzedaży nowych aut w początkowym okresie trwania pandemii, doprowadziło do m.in. do kryzysu półprzewodników, który uderzył w rynek motoryzacyjny.
Kryzys zakłócił nie tylko produkcję i dostępność nowych aut, ale również zaburzył równowagę na rynku wtórnym i wywołał podwyżki cen.
Aktualnie branży nie pomaga również wymuszone przechodzenie na elektromobilność.
Tak słaby wynik rejestracji przebijają tylko dane z 2014 i 2015 roku, gdzie było ich odpowiednio 1 046 779 (2014 rok) i 1 146 859 (2015 rok).
“Oznacza to, że w wyniku pandemii cofnęliśmy się aż o 6 – 7 lat w sprzedaży aut osobowych” – mówi Marek Trofimiuk członek zarządu autobaza.pl.
I choć pierwsza połowa 2021 roku wskazywała na ożywienie względem tego samego okresu w 2020 roku, to widać wyraźnie, iż od lipca ten trend uległ zmianie.Image

Obecnie za trzeci kwartał 2021 roku mamy o 17 794 rejestracji mniej niż w 2020 roku. Co więcej, jest bardzo wiele przesłanek mówiących, iż trend spadkowy utrzyma się do końca roku. Mają na to wpływ ogromne problemy z podażą zarówno na rynku nowych aut, jak i na rynku wtórnym.
Ostateczna liczba rejestracji za cały 2021 rok pokaże nam skalę kryzysu. Jakie są szanse na jego pokonanie? Czy w 2022 roku uda nam się przełamać trend spadkowy? Musimy poczekać na dane i rozwój sytuacji na rynkach…
Na pewno pierwsza połowa roku nie będzie zbyt optymistyczna, jednak być może druga połowa 2022 roku będzie odwróceniem tego trendu…?
Pozostaje jeszcze pytanie w jakim czasie odrobimy te straty? Bo po kryzysie w latach 2008 – 2012 trzeba było co najmniej trzech lat, aby tempo rejestracji znów przyspieszyło…
Dane wykorzystane w raporcie pochodzą ze strony https://dane.gov.pl/pl i zostały dostarczone przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
Autoiso Sp. z o.o.
Autoiso Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu autobaza.pl oferującym raporty historii pojazdu.
Od 20 lat autobaza.pl dostarcza klientom wiarygodnych danych dotyczących przeszłości pojazdu.
W 2001 roku serwis zaczynał z bazą danych dla 28 marek, obecnie posiada ich ponad 120.
Autobaza.pl agreguje dane z wielu wiarygodnych i uznanych źródeł. Współpracuje z zaufanymi podmiotami jak m.in. holenderska fundacja Nationale Auto Pas (NAP). Serwisowi autobaza.pl został również przyznany certyfikowany dostęp do National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS), czyli do Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA.
Zakres oferty jest wciąż powiększany i nieustannie aktualizowany. Autobaza.pl oferuje sprawdzanie historii pojazdu dla popularnych w Polsce aut z Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, a nawet z USA. Od lat uczy swoich klientów jak kupować auto na rynku wtórnym, przestrzega przed klasycznymi sztuczkami nieuczciwych sprzedawców i edukuje w zakresie motoryzacji.
Autobaza.pl cieszy się ogromnym zaufaniem klientów i ma mocną pozycję na rynku. Użyteczność raportów autobaza.pl przełożyła się bezpośrednio na sukces serwisu. Dziś autobaza.pl stanowi największą, niezależną bazę danych VIN z historią pojazdów dostępną na rynku europejskim.
Prowadzona działalność ma realny wpływ na jakość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym w Polsce. Serwis będzie kontynuować swoją misję, aby jak najlepiej chronić interesy przyszłych kierowców i nabywców pojazdów używanych.
Źródło informacji: Autoiso Sp. z o.o.