poniedziałek, 15 kwietniaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Badania UX – co to jest i jak wykorzystać ich potencjał?

Twórcy aplikacji mobilnych chcą, żeby przygotowane przez nich programy odniosły sukces komercyjny. To jednak nie takie proste, jak się może wydawać. Często okazuje się, że w osiągnięciu sukcesu przeszkadza jeden drobny element, który bez przeprowadzenia badań użyteczności byłby niemożliwy do wykrycia. Zatem kiedy warto przeprowadzić badanie użyteczności i czy na pewno zawsze warto w nie inwestować, projektując własne aplikacje?

Czym są badania użyteczności?

Na temat taki jak badania użyteczności w ostatnim czasie mówi się naprawdę wiele, szczególnie gdy w grę wchodzi analiza statystyk konkretnych aplikacji. Badania te mogą pomóc już w procesie projektowania, określając potrzeby użytkowników oraz ich oczekiwania względem przygotowywanej aplikacji mobilnej. Metody jakościowe oraz metody ilościowe, zastosowane podczas badań użyteczności, mają wskazać na mocne i słabe strony produktu. Dzięki temu twórcy mogą lepiej skoncentrować się na tym, by wyeliminować błędy.

Jak wygląda proces badań użyteczności?

Wszystkie badania doświadczeń użytkownika wymagają odpowiedniego przygotowania i zależą od kontekstu projektu. Najważniejsze są w tym wypadku jednak zawsze opinie klientów, opracowywane między innymi przez grupy fokusowe w czasie rzeczywistym. To jeden z najlepszych  sposobów, aby wyciągać wnioski – szczególnie negatywne doświadczenia są ważną kwestią, gdy można je zaobserwować w krótkim czasie po pierwszej prezentacji nowego produktu.

Jak wyglądają zadaniowe badania użyteczności?

Badania i ich wyniki zależą od liczby respondentów, którzy biorą udział. Trzeba również brać pod uwagę współczynnik odrzuceń. Niemniej jednak trzeba skupić się na tym, jakie jest doświadczenie użytkownika – najlepiej poprzez wywiad kontekstowy oraz badania kwestionariuszowe, a następnie wywiady pogłębione. Przebieg badania nigdy nie jest taki sam i zależy od uczestników oraz od tego, co da wywiad pogłębiony. Aby zwiększyć konwersję, często stosowana jest dodatkowo analiza heurystyczna, niezależnie od tego, czy mowa o sklepie internetowym czy o aplikacjach randkowych.

Czy badania użyteczności dają 100% gwarancji sukcesu?

Doświadczenia między użytkownikami wykorzystującymi aplikację zawsze będą różne, dlatego nawet najdokładniejsze badania nigdy nie dadzą stuprocentowej pewności co do projektowanych produktów. Niemniej jednak w trakcie korzystania będą wypływać kolejne kwestie, które będzie można z czasem usuwać, ulepszając interfejs. Nie warto jednak rezygnować z badań – to doskonały wyznacznik strony, w którą warto podążać ze swoim projektem.