Tworzenie sklepów internetowych i wejście do branży e-commerce jest atrakcyjną opcją dla przedsiębiorców różnych branż. Można poszerzyć grono klientów w krótkim czasie i zwiększyć swoje przychody. Jednak, aby było to możliwe sklep internetowy musi być widoczny w sieci. Tutaj pojawia się pytanie, jak poprawić widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.
Zgłoś się do agencji SEO, która pomoże Ci wypromować Twój biznes
Jeśli Twój sklep internetowy jest gotowy, a przynajmniej tak Ci się wydaje i uruchamiasz go, a potem okazuje się, że nie wyświetla się w wynikach tak wysoko jakby się tego oczekiwało, to powodem może być nieodpowiedni kontent i źle zdefiniowane frazy kluczowe. Agencja SEO może pomóc Ci stworzyć taką stronę, by znajdowała się wysoko w wynikach, choć na pierwszą stronę w wyszukiwarce zwykle należy nieco zapracować, zwłaszcza w bardzo konkurencyjnej branży o zasięgu ogólnopolskim. Niemniej jednak specjaliści szybko sprawią, że sklep internetowy będzie widoczny dla potencjalnych klientów i mają do tego szereg narzędzi.
Jak wygląda pozycjonowanie sklepu internetowego?
Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych etapów procesu pozycjonowania, dowiesz się, kiedy należy skorzystać z tej usługi. Bez wątpienia jest to proces nieskończony, który trwa tak długo jak długo masz zamiar prowadzić swój biznes z sukcesem. Do agencji SEO powinny zgłosić się nie tylko firmy, które dopiero otwierają swoje witryny w sieci, ale również prowadzące od pewnego czasu sklepy internetowe, które nie przynoszą oczekiwanych zysków. W sytuacji, gdy sklep cieszy się pewną liczbą stałych odbiorców, ale chce się postawić na większą ekspansję na rynku i rozbudowę asortymentu, także potrzebne jest pozycjonowanie. W ten sposób można utrzymać swoich klientów, ale i dotrzeć do nowych, wypromować markę i produkty, a co najważniejsze osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe. Czas więc przejść do meritum. Głównym celem pozycjonowania sklepu internetowego jest osiągnięcie widoczności w top 10 wyników Google na najważniejsze frazy. Oczywiście konieczne jest ich zdefiniowanie. Można też dokładać kolejne w ramach kampanii promocyjnych. Pod owe frazy tworzone są treści na stronę, zarówno opisy kategorii, jak i produktów. Równolegle może być prowadzony blog przekierowujący do oferty sklepu internetowego na wybrane frazy kluczowe. Im więcej działań jest podejmowanych i im bardziej wartościowy kontent jest tworzony, tym sklep internetowy staje się popularniejszy w wynikach wyszukiwania. Na widoczność sklepu internetowego wpływają również kwestie techniczne, dlatego strona sklepu powinna być stale optymalizowana. Sklep powinien znajdować się na serwerze o odpowiedniej przepustowości, aby poszczególne podstrony szybko się ładowały. Duże znaczenie ma tu również optymalizacja zawartości podstron, choćby grafik. Najlepiej gdy strona jest responsywna, to znaczy dostosowana zarówno do komputerów, jak i tabletów czy smartfonów. Kiedyś w kwestii responsywności istotne znaczenie miała grupa docelowa. Jednak o ile w przypadku stron wizytówek nie jest to koniecznością, tak w przypadku konkurencyjnego sklepu internetowego już tak. Obecnie ze smartfonów korzysta większość Polaków, jak pokazują dane z 2021 roku jest to 78% i liczba ta stale rośnie. A ilu z nich robi zakupy w sieci za pośrednictwem smartfonu? Czyni tak niemal co druga posiadaczka smartfonu i co trzeci jego posiadacz, a ogółem jest to 41% robiących zakupy w sieci. Warto zatem poważnie rozważyć stworzenie responsywnej strony sklepu internetowego.
Pozycjonowanie sklepów internetowych a social media
Agencja SEO jak już wspomnieliśmy prowadzi wielotorowe działania, by sklep internetowy był widoczny w sieci. Jednym z nich jest prowadzenie social mediów. Fanpage na portalu społecznościowym nie powinien być prowadzony chaotycznie i przypadkowo, a posty powinny zawsze prowadzić do sklepu internetowego i aktualnej atrakcyjnej oferty produktu czy grupy produktów. Można również prowadzić coś w rodzaju video poradnika dla klientów i sprawdza się to w różnych branżach, począwszy od odzieżowej, przez kosmetyczną, aż po budowlaną. Warto zatem połączyć stronę sklepu internetowego z social media, fanpagem na portalach takich jak: Facebook czy Instagram, a w przypadku młodszej grupy docelowej także TikTok. Nie można zapomnieć też o Youtube i tworzeniu tam wartościowego kontentu audiovideo z linkami afiliacyjnymi.
Wybierz odpowiednią platformę dla sklepu internetowego
W przypadku sklepów internetowych możliwa jest migracja na inną platformę lub stworzenie na niej sklepu od podstaw. Wybór platformy jest istotny z puntu widzenia pozycjonowania sklepów internetowych. Trzeba zwrócić uwagę na kilka aspektów, a wśród nich możliwość tworzenia odrębnych adresów url dla poszczególnych podstron, modyfikacji h1, title, i meta description w panelu, dostęp do optymalizacji zdjęć i grafik, jak bardzo strona może zostać rozbudowana. Ponadto istotne znaczenie ma ustawianie przekierowań 301, funkcji wspierające sprzedaż, możliwość prezentacji produktu, a także filtrowania produktów na stronie. Oczywiście w zależności od branży istotne znaczenie mogą mieć też inne kwestie.
Jak realnie zwiększyć ruch i sprzedaż w sklepie internetowym?
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego może pomóc zwiększyć sprzedaż. Istotne znaczenie ma tutaj dobór słów kluczowych o potencjale sprzedażowym, czyli takich, które prowadzić będą do monetyzacji ruchu na stronie. Tutaj potrzebne są profesjonalne narzędzia i agencja SEO z takich korzysta. Należą do nich nie tylko Google Analytics, czy Google Trends, ale również Surfer SEO i inne płatne narzędzia w przypadku, których można porównać własną stronę sklepu internetowego ze stronami konkurencji. Warto pamiętać, że wartościowa treść to taka, która nie jest przesycona słowami kluczowymi. Jeśli jest ich zbyt dużo, Google może traktować je jako spam. Należy odpowiednio przeanalizować przyczyny porzuconych koszyków, by zminimalizować to zjawisko i w tym także pooże agencja SEO.
Jak przebiega pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku?
W przypadku istniejącego sklepu wszystko zaczyna się od strategii pozycjonowania sklepu. Następnie konieczny jest audyt SEO, dzięki któremu można jeszcze zmodyfikować ową strategię, dowiedzieć się w jakich obszarach sklep internetowy potrzebuje optymalizacji, jakie zmiany techniczne, wizualne, treściowe należy wprowadzić, aby strona była bardziej przyjazna dla użytkownika. Agencja SEO podejmuje współprace z portalami lokalnymi i branżowymi, aby uzyskać jak najlepsze wyniki linkbulidingowe, czyli wysokiej jakości kontent przekierowujący do strony sklepu internetowego. Każdego miesiąca przedstawia też raport dotyczący pozycjonowania na podstawie narzędzi analitycznych. Może zająć się też kampanią w ramach Google Ads, która istotnie pomaga w promocji sklepu, marki i produktów.