Amazon jest obecnie największym sklepem internetowym na świecie. Można zaobserwować, że z roku na rok coraz większa liczba osób planuje sprzedawać na tej platformie. Czy handlowanie na Amazonie jest trudnym zadaniem?
Koniecznie trzeba mieć dobry plan
Nie jest rekomendowane rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie bez odpowiedniego planu. Koszty uzależnione są bowiem od formy współpracy z określoną firmą. W przypadku zdecydowania się na plan indywidualny, należy liczyć się z kosztami wynoszącymi 4 złote za każdy sprzedany produkt za pośrednictwem Amazona. Można również postawić na plan profesjonalny. Wtedy miesięczny koszt wyniesie 165,91 złotych. Nie będzie miało już znaczenia, ile produktów ostatecznie trafi do klientów. W najprostszym możliwym ujęciu oznacza to, że handlowanie na Amazon jest doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich osób planujących zacząć sprzedaż w internecie i nie spodziewają się w najbliższym czasie realizować większej liczby zamówień. Plan profesjonalisty rekomendowany jest wtedy, gdy planuje się sprzedawać ponad 40 produktów w jednym miesiącu.
Stworzenie listy produktów
Handel na omawianej platformie będzie skuteczny dopiero wtedy, gdy przestudiuje się bardzo dokładnie nie tylko działania konkurencji, ale również aktualne trendy. Dopiero na ich bazie powinna zostać skompletowana oferta, a także stworzona lista produktów, która będzie wgrana do systemu Amazon np. w formie szablonu w Excel. Nie można oczywiście pod żadnym pozorem zapomnieć o wymogach formalnych związanych z tworzeniem opisów.
Dokładne zadbanie o logistykę
Jest to kolejna bardzo istotna kwestia, którą powinno się wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu handlu na Amazonie. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że platforma oferuje użytkownikom dwa modele logistyczne. Są to Fulfillment by Amazon (FBA), a także Fulfillment by Merchant (FBM). W ramach pierwszej formy współpracy osoby zainteresowane mogą liczyć na to, że pakowaniem, kompletowaniem a także wysyłką poszczególnych towarów będzie zajmował się Amazon. Z kolej w drugim za przebieg wspomnianych procesów odpowiedzialny będzie sprzedający.
Obsługa zwrotów
Należy mieć świadomość, że szybkość reakcji sprzedawcy na zwroty jest monitorowane przez administrację Amazona. Ponadto to, w jaki sposób dana osoba będzie radziła sobie ze zwrotami, będzie oddziaływało na ocenę jej całego konta. Godny uwagi jest fakt, że zaniedbanie omawianego aspektu może się przyczynić do blokady konta na Amazonie. Istotne znaczenie ma również to, kto dokładnie będzie będzie ponosił koszty zwrotu towarów z platformy. Oczywiście jest to uzależnione od kilku kwestii. Zdecydowanie największe znaczenie będzie miała lokalizacja adresu, w przypadku którego ma być dokonany zwrot. Jeżeli określony kupujący będzie odsyłał towar na adres w swoim kraju zamieszkania, będzie zmuszony do pokrycia kosztów tego zwrotu. Gdy natomiast adres zwrotu będzie znajdował się w zupełnie innym kraju, niż kraj kupującego, koszty wspomnianego zwrotu zostają przeniesione na sprzedającego.