Franczyza dotyczy przede wszystkim dwóch podmiotów: franczyzodawcy i przedsiębiorcy, który z niej korzysta. W Polsce coraz więcej ludzi decyduje się na biznes w tej formie. Na czym ona polega i czy faktycznie się opłaca? Sprawdźmy zatem.
Franczyza
Pod tym terminem kryje się system sprzedaży. Polega on w głównej mierze na współpracy pomiędzy osobą posiadającą kiosk czy też sklep z franczyzodawcą, który wystawia w tym sklepie swe towary. Zatem tak jakby nas zagospodarowuje nas w produkty, które my jako właściciel sklepu sprzedajemy. Przykładem może być kiosk Ruchu. Znajdziemy ich mnóstwo, lecz kioskarze posiadają też inne towary. Takie kioski działają właśnie na takiej zasadzie. Jest to doskonały i co więcej sprawdzony pomysł na biznes. Z firmą, która oferuje swe towary podpisujemy umowę i musimy im zapłacić za udzielenie franczyzy. Jednak jest to jak najbardziej opłacalne. Otwieramy bowiem swoją działalność gospodarczą, ale jesteśmy też zaopatrzeni w jakościowe towary, które sprzedajemy wraz z innymi, np. naszego wyrobu. Top doskonały pomysł dla nowego przedsiębiorcy, pomoc w rozkręceniu biznesu. Oczywiście w umowie zawarty jest obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z gotową już koncepcją sprzedawaną nam przez franczyzodawcę. W Polsce mamy organizacje, która stoi na straży przestrzegania Europejskiego Kodeksu Etyki Franczyzy. Dotyczy to obu stron umowy.
Umowa franczyzy
W umowie określone są zasady, na jakich wykupujemy system i zgadzamy się działać zgodnie z koncepcją marki od której kupujemy pomysł na biznes. Franczyza jest to działalność już sprawdzona i dochodowa, zatem działając pod szyldem marki mamy szanse na zyski finansowe i rozwój naszej firmy. Będziemy sprzedawać bowiem znane i lubiane towary, posiadające gwarantowaną jakość. Jako że franczyzodawca realizuje marże na zaopatrzenie swego przedsiębiorcy, umowa wymaga ciągłej współpracy pomiędzy prawnie uzgodnionymi osobami. Dzięki temu obie strony są zadowolone i mają wgląd w działania strony umowy oraz mogą kształtować swe stosunki. Franczyzobiorca wnosi opłaty bieżące, do których należą zyski i dzieli się nimi z franczyzodawcą.
Dodatkowe informacje, które warto wiedzieć
Franczyzodawca pomaga w prowadzeniu działalności gospodarczej przedsiębiorcy, gdyż ten otrzymuje zgodę prawną na używanie znaku towarowego i może rozwijać swą działalność, mając gotowy wzór pracy i sprawdzone wskazówki. Zobowiązuje się także do udzielania stałej pomocy handlowej. Z kolei przedsiębiorca jest zobowiązany do godnego i zgodnego ze sposobem zawartym u umowie wykorzystywania koncepcji oraz dzieleniu się częścią zysków ze sprzedaży produktów.
W Polsce mamy mnóstwo przykładów. Chociażby hiszpańska marka torebek Anekke sprzedawanych w polskich sklepach obuwniczych czy kioski Ruchu. Również w gastronomii mamy mnóstwo przykładów, takich jak Amoro Pomodori. Umowa jest bardzo korzystna dla przedsiębiorcy, pamiętajmy jednak, iż wymagany jest wkład własny oraz posiadanie lokalu. Jeżeli wciąż się nie zdecydowaliśmy, zapytajmy o poradę radcę prawnego. On wytłumaczy nam wszystkie punkty regulaminu i powie, czy w naszym przypadku warto jest korzystać z takiego systemu sprzedawania towarów znanych firm. Jeżeli jednak nie mamy pomysłu, jak zacząć rozwijanie na początku naszej firmy, warto jest pomyśleć o franczyzie. Pomoże nam rozkręcić biznes i pozyskać wielu klientów oraz rozsławić swój sklep. Klienci bowiem szukają znanego i jakościowo porządnego towaru, który opłaca się kupić.