
Cena obowiązkowego dla wszystkich samochodów z polską rejestracją ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej zależy od wielu czynników. Jednym z kluczowych aspektów kształtujących składkę jest wiek właściciela auta – jeżeli jest on niski, na kierowcę nakładane są wysokie zwyżki skutkujące drogim OC. Z czego to wynika i czy można temu jakość zapobiec? Spróbujmy znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Młody płaci więcej o ponad 20%
Każdy właściciel samochodu zarejestrowanego w Polsce jest zobowiązany do zapewnienia mu całorocznego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, z którego wypłacane są ewentualne odszkodowania dla osób poszkodowanych przez kierowcę w ruchu drogowym. Specyfika OC polega na tym, że cena polisy jest zawsze obliczana indywidualnie dla każdej osoby z osobna i zależy od dziesiątków najróżniejszych czynników. Wśród tych, które w największym stopniu kształtują składkę na obowiązkowe ubezpieczenie, jest osiągnięcie pewnej granicy wieku, poniżej której kierowca jest uznawany za młodocianego. W takiej sytuacji musi się przygotować na znacznie wyższe składki niż osoby w wieku przekraczającym wskazany limit.
Ile on wynosi? To zależy od towarzystwa, jednak najczęściej jest to 25-28 lat. W takim razie o jakich różnicach cenowych mowa w zależności od osiągnięcia lub nieosiągnięcia określonego wieku? Aby to sprawdzić, wykonaliśmy kalkulację składki w serwisie kalkultator-oc-ac.auto.pl dla bezdzietnego warszawiaka poszukującego polisy dla dziesięcioletniego Opla Astry. Najpierw sprawdziliśmy cenę OC, wskazując jego wiek na 20 lat, a następnie zmieniliśmy go na 40 lat, pozostawiając wszystkie pozostałe dane niezmienne. Jak się okazało, nasz hipotetyczny kierowca, mając 20 lat, zapłaciłby za polisę co najmniej 1500 zł. Dla porównania, ta sama osoba, tylko że w wieku 40 lat, za identyczne ubezpieczenie musiałaby wyłożyć już tylko 1170 zł, czyli o 22% więcej.
Sposoby na tańsze OC dla młodego kierowcy
Jak widać, młodzi kierowcy muszą się przygotować na wyraźnie droższe OC wyłącznie z uwagi na swój wiek. Nawet jeśli w ciągu kilka lat uzbierają pełne zniżki za bezszkodową jazdę, wciąż będą ciążyły na nich zwyżki z tytułu młodocianego wieku. Z czego to wynika? Choć może się to wydawać niesprawiedliwe, to efekt analiz przyczyn wypadków, kolizji i stłuczek na polskich drogach, których – jak pokazują statystyki – najczęstszymi sprawcami są właśnie młodzi ludzie. I właśnie z tego powodu, stosując niejako odpowiedzialność zbiorową, osoby w wieku poniżej 25-28 lat z miejsca są uznawane przez towarzystwa ubezpieczeniowe za ryzykownych kierowców, co skutkuje podwyższoną składką. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/oferty-dla-mlodych-kierowcow-wplywa-cene-oc/.
Krótko mówiąc, sytuacja młodych kierowców jest nie do pozazdroszczenia, jednak na szczęście istnieje możliwość wybrnięcia z niej poprzez obniżenie składki. Jak to zrobić? Wiele osób z tej grupy wiekowej decyduje się na zarejestrowanie samochodu nie na siebie, lecz na kogoś innego, kto posiada duże zniżki, np. jednego z rodziców. Dobrym rozwiązaniem jest także ustanowienie współwłasności z osobą posiadającą znaczne upusty za bezszkodową jazdę, dzięki czemu młody kierowca można zredukować cenę OC i jednocześnie budować swoją historię ubezpieczeniową. Należy jednak pamiętać, że zarówno rejestracja na kogoś innego, jak i ustanowienie współwłasności wymaga dopełnienia formalności (uwzględnienie w umowie kupna-sprzedaży auta innego lub drugiego właściciela). Ponadto w takiej sytuacji w razie spowodowania szkód przez młodego kierowcę zniżki traci nie tylko on, ale również druga osoba będąca formalnym właścicielem lub współwłaścicielem pojazdu.