Jak można usłyszeć, w lipcu 2023 roku czeka nas koniec usługi Universal Analytics. Dokładnie mówiąc, Universal Analytics przestanie zbierać i przetwarzać dane. Co nas czeka?
Wielka zmiana
Ze zmianami może wiązać się niepokój, ale w tym przypadku powodów do zmartwień nie ma. Zacznijmy jednak od początku – koniec zbierania i przetwarzania danych nie jest równoznaczny z zakończeniem funkcjonowania. Przez kolejne 6 miesięcy dostępnych będzie część zebranych wiadomości. Chodzi o informacje, które zostały wcześniej przetworzone.
Musimy też pamiętać o tym, że nie mówimy wyłącznie o rezygnacji z czegoś – coś się kończy i coś się zaczyna. W tym przypadku pojawi się Google Analytics 4. Google Analytics 4 to usługa, która ma przełożyć się na skuteczniejsze mierzenie ruchu, analizę danych i obserwowanie zachowań użytkowników. Możliwe, że część osób zastanawia się nad zgodnością z rozporządzeniami RODO o ochronie danych osobowych. Ewentualne obawy można zrozumieć, ale jest tak, jak być powinno – czyli wszystko jest zgodne z przepisami. Inaczej być po prostu nie mogło. Warto również mieć świadomość tego, że Google Analytics 4 charakteryzuje się większą odpornością na zmiany, które mają związek z większą ochroną danych użytkowników sieci.
Google Analytics 4 już teraz – opłaca się?
Sytuacja wygląda tak, że trzeba przygotować się na nadchodzące zmiany. Czy może jednak jest tak, że nie ma się nad czym zastanawiać i już teraz należy postawić na Google Analytics 4?
Zdania na ten temat mogą być różne, aczkolwiek wspomniane zalety to nie tylko słowa. Google Analytics 4 to rozwiązanie, które jest lepsze niż Universal Analytics. Zresztą jest to temat, przy którym się teraz zatrzymamy.
O szczegółach można opowiadać bardzo długo, także skoncentrujemy się tylko na kilku sprawach. Chodzi o nakreślenie tego, jak przedstawiają się realia. Weźmy sobie pod uwagę śledzenie ścieżki do konwersji – osoby zainteresowane detalami powinny wiedzieć, że Google Analytics 4 bazuje na zdarzeniach. Takie działanie jest jednoznaczne z monitorowaniem wszystkich punktów styku potencjalnego klienta z naszą stroną. Krótko mówiąc, mamy szansę na dokładne śledzenie całej ścieżki do konwersji. Dobrze też zatrzymać się przy funkcjach prognostycznych – funkcje te sprawiają, że widzimy podpowiedzi dotyczące zalecanych działań. W ten sposób pojawia się szansa na dotarcie do użytkowników, którzy mogą wyrażać zainteresowanie daną ofertą i wykonaniem pożądanej czynności w przyszłości. Do zalet możemy też zaliczyć np. lepsze poznanie ścieżki klienta. Jest to możliwe dzięki zbieraniu danych o użytkownikach, którzy odwiedzają strony internetowe i wykorzystują aplikacje mobilne.
Jak widać, o atutach nowej usługi można powiedzieć wiele dobrego. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że są ludzie, którzy chcą mieć Google Analytics 4. Z drugiej strony pewnie mamy osoby, które wciąż nie mają przekonania do tej nowości. Niektórzy nie są zbyt chętni do zmian.
Wdrożenie Google Analytics 4 – różne okoliczności
Pamiętajmy też o tym, że chęć zmiany to nie wszystko – trzeba jeszcze wiedzieć, jak przedstawia się sytuacja ze wdrażaniem usługi. Co więcej, w przypadku Google Analytics 4 możemy wyróżnić trzy opcje:
1. Do konfiguracji może dochodzić po raz pierwszy.
2. Wcześniejsze korzystanie z Universal Analytics i chęć wykorzystywaniach tego, co gwarantuje Google Analytics 4. W takim przypadku nowa usługa powinna zostać dodana do witryny, która już zawiera kod wcześniejszego rozwiązania.
3. Ostatnia opcja to dodanie Google Analytics 4 do systemu CMS lub platformy kreatora witryn. Tutaj kluczowe znaczenie ma wykorzystywana usługa.
Czy wszystko jest jasne? Jeżeli pojawiają się jakieś wątpliwości, to znaczy, że potrzebne jest wsparcie. Kompleksową usługę wdrożenia GA4 oferują profesjonaliści z Digitalk.pl, dowiedz się więcej o tej usłudze: https://digitalk.pl/uslugi/wdrozenie-google-analytics-4/ .
Poszukiwanie kogoś zaufanego
Tak pojawia się pytanie, gdzie możemy liczyć na pomoc? Odpowiedzi na to pytanie pewnie są różne, aczkolwiek nie ulega wątpliwości, że w internecie mamy mnóstwo poradników z dokładnymi wskazówkami. Internet to miejsce, które daje ogromne możliwości i tylko trzeba umieć z nich skorzystać.
Rzecz jasna nikt nie mówi, że każdy poradnik jest wart zainteresowania. Trzeba korzystać tylko z tych porad, które dają gwarancję zadowolenia. Dobrze też mieć świadomość tego, że korzystanie z Google Analytics 4 może okazać się bezproblemowe, jak i czymś naprawdę trudnym. Ludzie dysponują różną wiedzą i możemy to zauważyć np. podczas śledzenia internetowych wpisów. Niektóre mogą sporo pomóc, ale są także i takie, na które nie ma sensu tracić czasu.
Nie jest perfekcyjnie
Ponadto nie ma rozwiązań idealnych. Google Analytics 4 jest zmianą na lepsze, ale jednocześnie może zdarzyć się tak, że otrzymasz coś, co nie będzie dopasowane do branży i biznesu. To też pokazuje, jak ogromne znaczenie ma korzystanie z profesjonalnego wsparcia. Taka pomoc może zagwarantować choćby wdrożenia, dzięki którym Google Analytics 4 odzwierciedli potrzeby. Specjalistyczne działania mogą też przełożyć się np. na przeprowadzenie audytu i wprowadzenie poprawek – oczywiście zgodnych z wymaganiami