Nie da się zaprzeczyć, że odpowiednia organizacja czasu pracy pracowników to kwestia kluczowa dla efektywnego funkcjonowania każdej firmy. Jednak to wymagające zadanie wymaga odpowiedniego przygotowania, wiedzy i umiejętności. W artykule prezentujemy kilka porad, które ułatwią efektywne organizowanie czasu pracy w firmie.
- Co to jest organizacja czasu pracy pracowników?
Czas pracy to pojęcie pojawiające się w Kodeksie pracy, które określa liczbę godzin, jakie może przepracować każdy pracownik w ciągu dnia, a także podczas całego tygodnia. To właśnie te informacje należy brać pod uwagę, tworząc plan pracy w firmie. To jednak nie wszystko. Kodeks pracy określa również zasady ustalania przerw, godzin nadliczbowych czy zwolnień. W tym przypadku w grę wchodzą również takie kwestie, jak elastyczna organizacja czasu pracy czy rozliczanie oraz organizacja pracy hybrydowej, które coraz częściej spotyka się w obecnych czasach. Nie da się zaprzeczyć, że na organizatora czasu pracy czeka wiele wyzwań. Dlatego tak ważne jest, aby organizacja czasu pracy ustalana była przez osobę kompetentną oraz posiadającą aktualne informacje na temat zmian, które zachodzą w przepisach. Dobra organizacja czasu pracy bez wątpienia zaskutkuje zadowoleniem pracowników, a co za tym idzie, zapewni ich lepszą wydajność oraz zwiększy obroty firmy.
- Jak zapewnić efektywną organizację czasu pracy?
Aby zapewnić firmie efektywną organizację czasu pracy, należy wziąć pod uwagę szereg wskazówek. Jedną z nich jest stosowanie konkretnej techniki zarządzania. Wśród technik wyróżnić można trzy szczególnie wyróżniające się:
- zasada Parkinsona – według niej jeśli mamy dużo czasu na wykonanie jakiegoś zadania, to nie będziemy kończyć go szybciej, lecz rozłożymy czas odpowiednio do wyznaczonego terminu. Oznacza to, że pracownicy mogliby wykonać w tym czasie więcej zadań. Dlatego tak ważne jest, aby prawidłowo oszacować czas potrzebny na wszystkie zadania, aby zanadto nie przeciążać pracowników, jak i nie dopuszczać do sytuacji, gdy ich możliwości są marnowane;
- zasada ABC – polega ona na kategoryzacji zadań do wykonania. W tym przypadku literą A będzie oznaczone zadanie o najwyższym priorytecie wykonania, B – nieco niższym, a C – najniższym. Dzięki temu można uniknąć sytuacji, gdy pracownicy marnują swoje siły na szczegółową realizację zadań, które nie są w danym przypadku aż tak istotne, a nie wystarcza im czasu na wykonanie zadań kluczowych;
- zasada 80/20 – odkryto, że 80% wyników osiągane jest w 20% czasu, który został poświęcony na to zadanie. Dlatego warto wziąć tę informację pod uwagę, układając plan działań dla pracowników, aby – podobnie jak w przypadku zasady Parkinsona – nie marnowali oni czasu.
- Skuteczne zarządzanie czasem pracy pracowników
Choć już sama organizacja czasu pracy pracowników nie jest zadaniem prostym, należy wziąć pod uwagę także specjalny tryb, jakim jest elastyczna organizacja czasu pracy. To wyjątkowa sytuacja, gdy pracownik z jakiegoś powodu nie może wykonywać pracy w normalnym trybie, gdyż np. wychowuje dziecko lub wykonuje w części pracę zdalną. Wymaga ona wiedzy na temat organizacji czasu pracy dla takiej osoby, jak i sposobów jej wynagradzania. Jak zatem poradzić sobie z tym zadaniem?
- Elastyczna organizacja czasu pracy – szkolenie
Dobrym rozwiązaniem dla każdego, kogo dotyczy elastyczna organizacja czasu pracy (i nie tylko) jest szkolenie z prawa pracy organizowane przez firmę Most Wanted, które odpowie na wszelkie pytania oraz rozwieje wszystkie wątpliwości. Most Wanted posiada wieloletnie doświadczenie w wyjaśnianiu trudnych zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, a dodatkowo cieszy się zaufaniem oraz zadowoleniem wielu klientów. Szkolenie na temat problematycznych kwestii czasu pracy odpowie nie tylko na pytania związane z elastyczną organizacją czasu pracy, lecz również na te związane z zakresem przerw w czasie pracy, zwolnień z powodu pilnych spraw rodzinnych czy rozliczania dyżurów.