poniedziałek, 22 lipcaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Etykieta feedbacku – najlepsze praktyki przekazywania informacji zwrotnej wśród różnych kultur

Niemiecka prostolinijność? Amerykański indywidualizm? Brytyjska grzeczność? Chińska kolektywność? Przekazywanie konstruktywnego feedbacku w środowisku międzynarodowym wcale nie jest sprawą prostą. A już z pewnością nie dla osoby, przed którą stoi właśnie obowiązek udzielenia krytyki. Jak to robić skutecznie – tak, by uwzględnić kulturowe normy i uniknąć wpadki?

Otwarcie na dialog – feedback w USA

Amerykanie preferują klarowne i konkretne komunikaty. Zamiast krążyć wokół tematu, mów uprzejmie, ale bezpośrednio. Wielu z nich nie bierze krytyki do siebie. Wręcz przeciwnie – często traktują ją jako ważną wskazówkę do dalszego rozwoju.

Zawsze szukaj mocnych stron konkretnej osoby i uwypuklij je podczas rozmowy. Amerykanie doceniają poczucie indywidualizmu, więc zawsze pozytywniej przyjmują feedback, jeśli skupia się na nich w 100%.

Otwórz się na dialog. Ta nacja niezmiernie docenia możliwość wyrażania własnych opinii. Jeśli Amerykanin się z Tobą nie zgadza, możesz mieć pewność, że Cię o tym poinformuje. Dlatego w sytuacjach konfliktowych posługuj się przykładami. Wspieraj swoje argumenty dowodami, ilustrując konkretne zachowania czy sytuacje.

Informacja zwrotna dla Europejczyków

Choć Europejczycy kulturowo są do siebie zbliżeni, to jednak co kraj to obyczaj. Jak najlepiej udzielać feedbacku reprezentantom poszczególnych europejskich nacji?

Wielka Brytania

W kulturze brytyjskiej istnieje silne przywiązanie do zasad etykiety. W rozmowach stosuje się zwroty grzecznościowe, używa form proszę i dziękuję, a także unika zbyt ostrej krytyki. Warto się więc nauczyć, jak nieco złagodzić negatywny komunikat. Możesz stosować eufemizmy lub posłużyć się humorem. Brytyjski styl komunikacji (nawet ten korporacyjny) często sięga po humor i sarkazm. Zwracaj jednak uwagę na ton wypowiedzi, by uniknąć nieporozumień.

Niemcy

Dla osób wrażliwych feedback w wersji niemieckiej będzie jazdą bez trzymanki. Niemcy słyną ze swojego etosu pracy, a także bezpośredniej, nieco surowej komunikacji. Ta sama zasada dotyczy udzielania informacji zwrotnych. Nie musisz zatem dbać o nadmierne słodzenie czy owijać w bawełnę. Niemcy przykładają olbrzymią wagę do kompetencji i umiejętności zawodowych. Podczas udzielania feedbacku skup się na konkretach, osiągnięciach oraz wynikach, a także podkreśl wysoką jakość wykonywanej pracy.

Hiszpania i Włochy

Zarówno Hiszpanie, jak i Włosi cenią sobie przyjacielską, luźną atmosferę – także w pracy. Kiedy udzielasz feedbacku, nie musisz się silić na przesadny formalizm. Takie podejście może się wręcz wydać pretensjonalne. Kultury włoska i hiszpańska są bardzo ekspresyjne. Bądź otwarty na wyrażanie emocji i okaż zrozumienie dla otrzymanych reakcji. Włosi przykładają dużą wagę do komunikacji niewerbalnej. Zwracaj uwagę na ich gesty, mimikę i ton głosu.

Kraje skandynawskie

W krajach skandynawskich (Szwecja, Norwegia, Finlandia i Dania) panuje kultura równości. Szalenie ważne jest traktowanie wszystkich członków zespołu na równi. Podczas udzielania negatywnego feedbacku warto dążyć do znalezienia wspólnego rozwiązania. Konflikty i ostre konfrontacje nie są mile widziane. Zachowaj też ostrożność przy poruszaniu osobistych tematów, aby nie naruszać czyjejś sfery prywatnej.

Kulturalny feedback w wersji azjatyckiej

Kultury azjatyckie z pewnością łączy jedno – olbrzymie znaczenie okazywania szacunku. Jest jednak kilka niuansów, których warto mieć świadomość podczas udzielania feedbacku reprezentantom różnych narodowości:

Japonia

Japończycy preferują pośrednie formy komunikacji. Negatywny feedback lepiej przekazać subtelnie – poprzez sugestie lub pytania, które pozwolą im dojść do samodzielnych wniosków. Czasem cisza zadziała lepiej niż bezpośrednia konfrontacja – nawet ta życzliwa. Co z feedbackiem pozytywnym? Cóż… jest on… niepotrzebny. Popularna japońska zasada brzmi: jeśli robisz wszystko dobrze, Twój szef nie musi Ci nic mówić.

Korea Południowa

W koreańskiej kulturze ważna jest hierarchia. Podczas udzielania feedbacku zachowaj formalność i szacunek wobec starszych czy wyższych rangą pracowników. Krytykę lepiej przekazać na osobności. Pamiętaj, że nawet jeśli Koreańczyk się z Tobą nie zgadza, rzadko Ci to powie. Dlatego zwracaj uwagę na znaki niewerbalne i słuchaj tego, co może sugerować Ci między słowami. Koreańczycy często się śmieją, kiedy czują się nieswojo.

Chiny

W Chinach obowiązuje koncepcja Guanxi, która oznacza budowanie relacji i powiązań w miejscu pracy. Udzielając informacji zwrotnej, podkreślaj, że wszyscy jesteście częścią zespołu – a świetna praca zespołowa pomoże osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. Chińczycy nie przepadają, kiedy traktuje się ich zbyt indywidualnie.

Indie

W komunikacji z osobami pochodzącymi z Indii uważaj na udzielanie publicznych pochwał. Nie jest to mile widziane – może powodować zazdrość i konkurencyjność wśród reszty pracowników. Z drugiej strony, jeśli planujesz kogoś skrytykować, nie kieruj przekazu do konkretnej jednostki. Lepiej będzie skrytykować całą grupę.

Arabia Saudyjska

W kulturze arabskiej dominuje komunikacja pośrednia. Mieszkańcy Arabii Saudyjskiej zazwyczaj przedstawiają swój punkt widzenia w okrężny sposób, by uniknąć zakłopotania lub sprawienia komuś przykrości. Do krytyki należy zatem podchodzić z wyczuciem. Staraj się łączyć każdą sugestię poprawy z jednoczesną pochwałą.

Niezależnie od kultury czy narodowości, feedback jest jak kuchenna przyprawa. Najlepiej smakuje, kiedy dobrze ją zbalansujemy. Tak, aby nasze danie nie było ani zbyt mdłe, ani zbyt ostre. W Preply życzymy Ci smacznego i kulturalnego feedbacku!

Notka prasowa