poniedziałek, 3 październikaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Google Analytics 4 – nowy wymiar analityki

Od 14 października 2020 r. Google wprowadził nową usługę dla marketerów i analityków działań użytkowników na stronach www i w aplikacjach mobilnych. Od tego dnia dotychczasowa domyślna usługa służąca analizie efektywności ruchu web, czyli Google Analytics (Universal Analytics) oraz ruchu mobilnego tj. Google Analytics for Firebase została zastąpiona usługą Google Analytics 4. Nowe narzędzie analityczne to zdecydowane przejście w nowy wymiar analityki internetowej.

GA4 łączy w sobie cechy usług służących analizie zachowań klientów na stronie www oraz korzystających z aplikacji instalowanych na urządzeniach mobilnych. Nowa usługa wykracza także poza możliwości oferowanych do tej pory przez koncern z Mountain View, darmowych sposobów zbierania i analizowania danych. W GA4 analitycy będą mogli bezpłatnie skorzystać z funkcji dotychczas dostępnych tylko w płatnej usłudze Google Analytics 360. Od 14 października 2020 r. nowa usługa jest automatycznie włączona na każdym nowym koncie.

Cechy Google Analytics 4 ważne dla analityków działań na stronach www

W porównaniu z Universal Analytics GA4 oferuje więcej możliwości analizy danych i generowania raportów. W nowej usłudze analiza opiera się na badaniu działań użytkownika i konkretnych zdarzeniach, podczas gdy w Universal Analytics brane pod uwagę były sesje.

GA4 umożliwia też analitykom bezpłatne korzystanie z modułu Analysis. Do tej pory raportowanie za pomocą tego modułu było dostępne tylko w płatnej usłudze Google Analytics 360. Analysis daje także duże możliwości raportowania działań użytkowników na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego oraz analizy ścieżki zakupowej klienta.

Dodatkowo w GA4 nie ma limitów pobieranych hitów, przy maksymalnie 500 zdarzeniach na aplikację. Innym atutem jest dostępny w Google Analytics 4 darmowy eksport danych do BigQuery.

Jak widać, jest kilka dobrych argumentów dla marketerów i analityków www za migracją z Universal Analytics do GA4.

Nowa usługa Google i jej znaczenie dla developerów aplikacji mobilnych

Twórcy i analitycy aplikacji na urządzenia mobilne zauważą podobieństwo formy prezentacji danych w GA4 do tej, znanej im z usługi Google Analytics for Firebase. Ilość dostępnych danych w porównaniu do GAfF jest w nowej usłudze dużo większa.

Usługa Google Analytics 4 zapewnia większą przejrzystość i prostotę w analizie aplikacji na urządzenia mobilne. Do badania danych pochodzących z aplikacji wspólnie z danymi ze strony www, w GA4 otrzymamy specjalny interfejs śledzenia i pomiaru efektów.

Podobnie do pracy z danymi www, w przypadku analizowania danych mobilnych nowa usługa umożliwia także bezpłatny eksport danych do Big Query.

Podsumowanie – dla kogo stworzono Google Analytics 4?

Bez wątpienia nowe narzędzie analityczne Google udostępniono twórcom i analitykom stron www i aplikacji mobilnych. Do tej pory te dwie grupy zmuszone były jednak do pracy z danymi w sposób niedający dostatecznej satysfakcji i efektywności. Obecnie, dzięki nowej usłudze komfort pracy specjalistów od analizy i skuteczność analityki internetowej na pewno znacznie się poprawi.

Dziękujemy za zapoznanie się z naszymi materiałami. Osoby zainteresowane innymi zagadnieniami związanymi z analityką internetową zapraszamy tutaj.