piątek, 28 styczniaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Jak szybko nawodnić organizm?

O tym, że nawodnienie organizmu jest ważne, nie trzeba już nikogo przekonywać. Mimo to, w dalszym ciągu wiele osób albo nie dba o to, by w diecie była wystarczająca ilość wody, albo nawadnianie nie jest prawidłowe. W jaki sposób nawadniać się prawidłowo?

Nawet niewielkie odwodnienie ma duży wpływ na nasze samopoczucie i funkcjonowanie. Każdy chyba doświadczył sytuacji, kiedy pojawiły się problemy z koncentracją, zmęczenie, czy pozornie bez powodu ból głowy. To łagodne objawy odwodnienia. W skrajnych przypadkach odwodnienia dochodzi do zaburzeń rytmu serca, utraty przytomności, a nawet śmierci. Nie można więc tego bagatelizować.

Kto ma większe zapotrzebowanie na wodę?

O prawidłowym nawodnieniu powinniśmy pamiętać przez cały czas. Są jednak sytuacje, kiedy zapotrzebowanie na dostarczenie płynów się zwiększa i trzeba pić więcej. Dotyczy to na przykład sportowców, którzy podczas treningu pocą się, a tym samym tracą wodę wraz z minerałami. Z tego samego powodu o dodatkowe nawodnienie powinni dbać pracownicy fizyczni. Zwiększone zapotrzebowanie na płyny mamy również latem, kiedy na dworze panują upały.

Napoje sprzyjające odwodnieniu

Nie wszystko, co jest w formie płynnej, będzie wpływało na dobre nawodnienie organizmu. Kawa, herbata, alkohol, a nawet słodkie napoje gazowane pozornie na chwilę ugaszą pragnienie, ale jedynie przyczynią się do większego odwodnienia organizmu. Jeżeli zależy nam na dobrym przyswajaniu płynów, to powinniśmy sięgnąć po coś innego.

Jak szybko się nawodnić?

Podstawą jest oczywiście woda. Czysta naturalna woda. Może być źródlana lub mineralizowana w ilości 2-2,5 litra przy przeciętnej aktywności. Są osoby, które nie przepadają za smakiem w wody. Alternatywą mogą być herbatki ziołowe i kompoty. Możemy wybrać swój ulubiony smak, a przy tym chętnie sięgniemy po kubek albo termos. Sprawdzi się też woda kokosowa zawierająca mnóstwo składników odżywczych.

Przy większym wysiłku ilość tę należałoby zwiększyć.  Wtedy też dobrą propozycją są izotoniki. Izotonik ma w składzie głównie wodę, ale oprócz tego pozwala uzupełnić minerały, które organizm traci wraz z potem. Poza tym stężenie jest zbliżone do stężenia osmotycznego w komórkach, więc płyny przyswajamy szybko. Pamiętajmy jednak o składzie. Sięgajmy po napoje bez konserwantów i barwników. Możemy je zrobić w domu samodzielnie, albo postawić na napoje izotoniczne OSHEE, którym zaufali sportowcy na całym świecie.

Ponadto szybciej się nawodnimy, sięgając po warzywa i owoce. Są wśród nich takie, które zawierają wyjątkowo dużo wody jak ogórek albo arbuz. Będą smaczną przekąską w ciągu dnia, a jednocześnie pomogą uzupełnić płyny. Równie dobrze sprawdzą się smoothie i soki, pod warunkiem, że robimy je sami i są naturalne. Sztuczne kartonowe słodkie napoje odstawmy.

Latem i wtedy, kiedy nasze zapotrzebowanie na płyny wzrasta, zadbajmy o to, by w naszej diecie było więcej bulionów i zup. Spożycie posiłku w formie płynnej jest prostym sposobem na uzupełnienie płynów każdego dnia.

Materiał partnera