wtorek, 17 majaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Jak zachęcać kobiety do inwestowania?

O tym, jak dziś wygląda zaangażowanie się kobiet w biznes, inwestowanie czy zakładanie własnych firm oraz jak przekonywać je do podejmowania działań inwestycyjnych – rozmawiali uczestnicy debaty PAP „Kobiety w inwestycjach – jak zachęcać, by było ich więcej?”.

„Chcemy wspierać kobiety w dążeniu do osiągania niezależności finansowej – dać im narzędzia, możliwości i wiedzę, tak, by mogły się one inspirować i poprzez to aktywnie angażować i myśleć o zabezpieczaniu się na przyszłość” – mówiła podczas debaty Ewa Kumorek-Fedor, prezes Klubu Inwestorek Indywidualnych. Jej zdaniem najważniejsza jest edukacja finansowa skierowana bezpośrednio do kobiet, której – jak oceniła – niestety wciąż brakuje.

Właśnie z tego powodu rusza projekt edukacyjny „Strefa Wiedzy Inwestycyjnej”, w ramach którego będą się odbywały spotkania poszerzające wiedzę kobiet z zakresu podstaw inwestowania na rynkach finansowych, finansów osobistych oraz prowadzenia biznesu.

„Będziemy organizować webinary, szkolenia, podczas których w krótki i przystępny sposób przekażemy wiedzę o inwestowaniu – wytłumaczyła Kumorek-Fedor i dodała, że projekt skierowany jest do kobiet przedsiębiorczych i aktywnych. – Do takich, które chciałyby się rozwijać, które prowadzą własne firmy, mniejsze lub większe, aby ich małe firmy stawały się średnimi, a średnie większymi” – podkreśliła prezes Klubu Inwestorek Indywidualnych. 

Małgorzata Rusewicz, prezes Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami oraz Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych powiedziała, że obecnie, w kontekście działalności kobiet na rynkach finansowych, „widzimy pewną lukę”.

„Kobiety mniej chętnie sięgają po pewne rodzaje inwestowania i produkty na rynku kapitałowym, na rynku finansowym. Chcemy pokazać, że również ten rynek finansowy, nowe formy inwestowania są czymś, czym warto żeby kobiety się zainteresowały. Cel ten można osiągnąć przede wszystkim poprzez pokazywanie korzyści, jakie z tego wynikają i tutaj kobiety też są niezwykle istotne” – oceniła prezes.

Uzupełniła, że chodzi o to, by „pamiętać o różnorodności i dywersyfikacji możliwości związanych z inwestowaniem i oszczędzaniem swoich finansów”.

„Każda kobieta może być inwestorem, może decydować o swoich finansach – i te osoby z mniejszym zasobem, jeżeli chodzi o przychody, i te, które dysponują większymi środkami, mogą odnaleźć się na tym rynku. Kluczowe jest poznanie pewnych podstawowych zasad, a później to już naprawdę nie jest trudne” – wyjaśniła Rusewicz.

Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, poinformowała, że wśród inwestorów indywidualnych na polskiej giełdzie wciąż dominują mężczyźni. 

„Tylko ok. 10 proc. to są kobiety, więc mamy tutaj wiele do zrobienia. Oczywiście, jako giełda w Warszawie, chcemy wiele zrobić dla kobiet-inwestorek i w ramach naszej Strategii Inwestora Indywidualnego jest cały pakiet działań, które będą skierowane do kobiet – mówiła Izabela Olszewska. – Razem z naszymi partnerami już od pewnego czasu prowadzimy, jako giełda, Klub Kobiet Rynku Finansowego. To jest takie miejsce, przestrzeń, gdzie spotykają się kobiety, które są aktywne na rynku finansowym, to przestrzeń do budowania relacji, kapitału branżowego, do tego, aby pokazać, że rynek finansowy to jest dobre miejsce i bardzo otwarte na kobiety” – zaznaczyła i dodała, że istotną funkcję w zachęceniu kobiet do działań na rynku finansowych może pełnić Fundacja Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. 

„Kierujemy nasze działania do każdej kobiety, która chciałaby zacząć inwestowanie, ale także dla takiej, która już zaczęła i chciałaby się wspiąć na wyższy poziom” – wskazała wiceprezes GPW.

Zdaniem Grzegorza Łętochy, członka zarządu Nationale-Nederlanden PTE, wciąż „pokutuje taki stereotyp, że finanse są wiedzą taką trochę tajemną i że poznanie ich tajników wymaga bardzo dużo czasu, wysiłku i lektury licznych książek, a potem śledzenia tych informacji bieżących”. 

„Tymczasem po to, żeby dobrze inwestować trzeba zdobyć pewną podstawową wiedzę – ważne, żeby to była wiedza rzetelna. Nowoczesną metodą dotarcia jest np. seria krótkich podcastów czy webinariów prezentujących najważniejsze zagadnienia z obszaru finansów i pozwalających w krótkich odstępach czasu zdobyć taką dobrą podstawową wiedzę i ją ugruntować” – powiedział Łętocha. 

Wyjaśnił, że te krótkie „poradniki” będą dotyczyły m.in. prowadzenia inwestycji na giełdzie, inwestowania w fundusze inwestycyjne czy zagadnień takich jak kredyty hipoteczne. 

Uczestnicy wtorkowej debaty w Polskiej Agencji Prasowej zgodzili się, że istotne są także kwestie dotyczące regulacji sytuacji kobiet na rynku pracy, m.in. wysokość ich wynagrodzeń – wciąż są niższe od zarobków mężczyzn oraz reprezentacji kobiet w zarządach firm.

Źródło informacji: PAP MediaRoom