niedziela, 25 wrześniaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Jak zarządzać relacjami z klientami – porady

Sprawne zarządzanie relacjami z klientami to klucz do efektywnej sprzedaży – bez względu na to, w jakiej branży działasz. Brak sprawnych reakcji na otrzymane informacje, opóźnienia w realizacji zamówień wynikające z „błędu ludzkiego”, przegapienie planowanego kontaktu – te wszystkie bariery można z łatwością wyeliminować, sięgając po odpowiednie rozwiązania. Takie, dzięki którym obsługa klienta na każdym etapie przebiega zgodnie z oczekiwaniami. Co zrobić, aby usprawnić budowanie pozytywnych relacji? Podpowiadamy.

Uporządkuj dane dotyczące klientów

Prowadząc działalność, obsługujesz nie jednego czy dwóch klientów, ale dziesiątki, setki, a nawet tysiące. Dlatego nawet najlepszy pracownik nie jest w stanie zapamiętać wszystkich informacji dotyczących poszczególnych kontaktów. Będzie mu je też trudno znaleźć wówczas, gdy będą się znajdować w różnych miejscach – np. część w prywatnym notatniku, część w kalendarzu biznesowym, a inne na mailu. Zadbaj o to, aby baza danych klientów znalazła się w jednym, konkretnym miejscu. Pozwoli na to dobry system CRM. Korzystając z niego, zsynchronizujesz wszystkie informacje o klientach, a w efekcie będzie Ci łatwiej planować kontakty z nimi oraz działania związane ze sprzedażą i realizacją zamówienia.

Buduj długofalowe relacje z klientami

Na nowoczesnym rynku sprzedaż zazwyczaj nie następuje „ot tak”. Konwersja jest wynikiem wielomiesięcznej pracy z klientem – budowania świadomości marki, więzi z nią, a także potrzeby dokonania zakupu. Aby potencjalny kupujący przeszedł przez lejek sprzedażowy aż do sfinalizowania transakcji, trzeba w to włożyć wiele pracy. Dlatego należy pamiętać o skutecznej i dobrze zaplanowanej komunikacji marketingowej oraz sprzedażowej.

Tworząc bazę potencjalnych klientów, warto więc określić, na jakim etapie współpracy z Twoją firmą się znajdują oraz zaplanować konkretne kroki, np. telefon ze strony sprzedawcy, wysłanie maila z ofertą promocyjną czy zaproszenie do ponownej współpracy.

Zsynchronizuj przesyłanie danych dotyczących procesu sprzedaży pomiędzy poszczególnymi działami

Sprzedawca przyjął zamówienie od klienta, ale – w wyniku problemów z komunikacją wewnętrzną – utknęło ono na magazynie lub przy księgowaniu? Nie możesz sobie na to pozwolić, szczególnie że nowoczesne systemy CRM z łatwością połączysz z innym oprogramowaniem firmowym. A to oznacza automatyzację przebiegu zamówienia i natychmiastowe przesyłanie informacji o ich stanie pomiędzy poszczególnymi działami przedsiębiorstwa. Dzięki temu osoba pilotująca dane zamówienie zawsze wie, na jakim etapie są one obecnie, i może w razie potrzeby zareagować – np. poprosić o przyspieszenie wysyłki czy przekazać klientowi, jaki jest planowany termin realizacji zamówienia.

Spersonalizuj relacje z klientem

W zarządzaniu relacjami z klientem pomaga w dużym stopniu automatyzacja komunikacji – zwłaszcza z wykorzystaniem narzędzi marketingowych. Tak zwany „cold calling” ma swoje zalety, ponieważ pozwala budować duże zasięgi i wzmacnia działania brandingowe. Mimo to, zwłaszcza w przypadku kontaktów z kluczowymi klientami lub tymi o wysokim potencjale sprzedażowym, warto postawić na bardziej personalne podejście.

Jak wychwycić takich klientów i zindywidualizować strategię sprzedaży wobec nich? Tu również można skorzystać z pomocy systemu CRM, który dostarcza danych analitycznych wskazujących na potencjał drzemiący w poszczególnych prospektach. To ważna wiadomość dla sprzedawcy, który może bardziej świadomie prowadzić zarządzanie relacjami z klientem i skupiać się na kontaktach z tymi właściwymi.

Zainwestuj w dobry system CRM

Dobry system Customer Relationship Management to podstawa skutecznego zarządzania relacjami i zapewniania obsługi klienta na najwyższym poziomie. To oprogramowanie, które umożliwi uporządkowanie bazy danych klientów oraz zapewni możliwość płynnego zarządzania kontaktami z nimi.

Jednym z najpopularniejszych systemów CRM na rynku europejskim jest ten oferowany przez firmę Exact. To kompleksowe, zintegrowane rozwiązanie, które znacząco ułatwia działanie sprzedawcom oraz zbieranie informacji dotyczących sprzedaży przez kadrę zarządzającą. Warto przyjrzeć się bliżej temu oprogramowaniu i wdrożyć CRM, który realnie usprawni obsługę bieżącą klienta i prowadzenie go przez lejek sprzedażowy.