poniedziałek, 19 majaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Biznes

Prawda czy fałsz? Demaskujemy wojnę cenową w supermarketach

Prawda czy fałsz? Demaskujemy wojnę cenową w supermarketach

Biznes, Finanse
Ponad 19% badanych klientów stwierdza, że tzw. wojna cenowa pomiędzy największymi na rynku dyskontami jest potrzebna i działa na korzyść konsumentów. Natomiast blisko 39% respondentów zajmuje przeciwne stanowisko. Z kolei najliczniejszą grupę stanowią osoby niezdecydowane w tej kwestii – 42%. Jednocześnie przeciwnicy ww. rywalizacji uzasadniają swoją niechęć. 35% z nich przekonuje, że ww. działania wprowadzają chaos w ofertach tych sklepów. Blisko 19% uważa, że sporo rzeczy w tych kampaniach mija się z prawdą. Natomiast prawie 15% zaznacza, że konsument niewiele na tym zyskuje.Więcej przeciwników19,3% respondentów uważa, że tzw. wojna cenowa pomiędzy największymi na rynku dyskontami jest potrzebna i działa na korzyść konsumentów. Z kolei 38,7% ankietowanych jest przeciwnego zdania,...
Czy kryzys to szansa? Opinie ekspertów z Europejskiego Forum Nowych Idei

Czy kryzys to szansa? Opinie ekspertów z Europejskiego Forum Nowych Idei

Biznes, Firma
Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.– Każdy brak stabilności jest niepożądaną sytuacją dla biznesu. Wynika to z tego, że aby można było swobodnie planować działalność gospodarczą, pewna przewidywalność procesów jest niezbędna. Wojna jest zawsze traumatyczna na wsz...
Jakie są główne przyczyny wzrostu zadłużenia firm wobec ZUS? Eksperci wyjaśniają

Jakie są główne przyczyny wzrostu zadłużenia firm wobec ZUS? Eksperci wyjaśniają

Biznes, Finanse
Jak informuje ZUS, na koniec ub.r. maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła 818 mln zł. Dla porównania, rok wcześniej była o 4 mln zł większa. Zdaniem ekspertów, do zadłużenia przyczyniają się m.in. problemy wynikające z restrukturyzacji niektórych sektorów oraz rosnące koszty pracy. Natomiast część podmiotów gospodarczych celowo unika płatności, nierzadko wykorzystując różne luki prawne. Nie brakuje też opinii o tym, że narzędzia egzekucji zadłużenia są wciąż mało skuteczne. I pojawiają się sugestie wprowadzenia ograniczeń dla dłużników. Do tego z danych wynika, że o blisko 10% wzrosło rdr. średnie zadłużenie aktywnego płatnika, które obecnie wynosi już 34 tys. złotych.Milionowe zaległościWedług stanu na 31 grudnia 2024 roku, maksymalna kwota zadłużenia na aktywnych...
Luka VAT kurczy się? Czy to koniec podatkowych machinacji?

Luka VAT kurczy się? Czy to koniec podatkowych machinacji?

Biznes, Finanse
Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.Jak informuje Ministerstwo Finansów, według wstępnych danych, dochody budżetu państwa z tytułu podatku VAT w 2024 roku (wpływy netto) wyniosły 287,7 mld zł. To o 17,8% więcej niż w 2023 roku – 244,3 ml...
Składka zdrowotna dla przedsiębiorców. Senat zajmie się korzystnymi zmianami

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców. Senat zajmie się korzystnymi zmianami

Biznes, Firma
Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.– Propozycja wprowadzenia zmian w składce zdrowotnej od 2026 roku jest bardzo dobrą propozycją – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Zaapelowałam do prezyden...
Jak chronić się przed phishingiem? Porady ekspertów CERT Orange Polska

Jak chronić się przed phishingiem? Porady ekspertów CERT Orange Polska

Biznes, TECH
Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem. – Wśród cyberzagrożeń ostatni rok zdecydowanie był zdominowany przez phishing. Na czoło wysunęły się fałszywe inwestycje i kolportaż tego phishingu poprzez media społecznościowe, które są dosłownie zale...
Taniej na święta? Polacy z nadzieją patrzą na Biedronkę i Lidla

Taniej na święta? Polacy z nadzieją patrzą na Biedronkę i Lidla

Biznes, Polska
Aż 53,5% Polaków oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami tuż przed świętami, żeby w tym roku kupić taniej produkty na Wielkanoc. Przeciwnego zdania jest 21,2% rodaków. Z kolei 15,3% konsumentów nie potrafi określić się w tym temacie, a 10% w ogóle nie jest nim zainteresowanych. Autorzy raportu przewidują, że im bliżej będzie do świąt, tym walka będzie coraz ostrzejsza, bo sieci handlowe grają o wielomilionowe zyski. Przybędzie też zwolenników wojny cenowej, bo żywność na świąteczny stół stale drożeje, bez względu na rywalizację dyskontów.Jak wynika z raportu pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, autorstwa UCE RESEARCH i Shopfully (dawniej Grupa Offerista), 53,5% rodaków oczekuje zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami (np. Biedronką a Lidlem), żeby w ty...
Mieszkania na wynajem pod lupą banków! AFI Home z gigantycznym zastrzykiem gotówki!

Mieszkania na wynajem pod lupą banków! AFI Home z gigantycznym zastrzykiem gotówki!

Architektura, Biznes
Konsorcjum banków Santander Bank Polska i Helaba (Landesbank Hessen-Thüringen) przyznało AFI refinansowanie czterech aktywów PRS pod szyldem AFI Home w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. To jedna z największych transakcji finansowania w tym segmencie w Polsce.Finansowanie o wartości 120 mln euro przyznane przez konsorcjum banków Santander Bank Polska (agent finansujący i agent zabezpieczeń) i Helaba dotyczy projektów AFI Home Metro Szwedzka i AFI Home Metro Zachód w Warszawie, AFI Home Czyżewskiego w Krakowie oraz AFI Home Długa we Wrocławiu. W tych doskonale skomunikowanych budynkach znajduje się łącznie 1 431 w pełni wyposażonych lokali, oferowanych w ramach kompleksowych usług zakwaterowania.„Nasza strategia zakłada rozwój w segmencie PRS w Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie, po...
Zakupy wielkanocne polaków 2025: Kiedy i gdzie kupujemy? Sondaż

Zakupy wielkanocne polaków 2025: Kiedy i gdzie kupujemy? Sondaż

Biznes, Finanse
Według sondażu, tradycyjnie najwięcej Polaków wybiera się na świąteczne zakupy spożywcze tydzień przed Wielkanocą – 29,1%. Ten wynik jest prawie identyczny, jak rok temu. Jednocześnie rdr. spadł o 4,7 p.p. odsetek osób ruszających do sklepów na dwa tygodnie przed świętami. Konsumenci coraz elastyczniej podchodzą do kupowania żywności na wielkanocny stół. Wzrost odsetka Polaków łączących zakupy online i offline z 4,2% do 10,5% rdr. to mocny sygnał dla rynku. Nadal najwięcej rodaków odwiedza tylko fizyczne sklepy, ale jest ich 85,3%, a nie 93,3%, jak rok temu. I choć wciąż wybierane są głównie dyskonty – 93,3%, to klienci coraz chętniej łączą różne formaty. Wzrosty widoczne są niemal we wszystkich kanałach, a największy dot. hipermarketów – o 19,2 p.p.Jak wynika z badania Grupy BLIX i Pr...
Za dużo galerii handlowych w Polsce? Opinie konsumentów i ekspertów

Za dużo galerii handlowych w Polsce? Opinie konsumentów i ekspertów

Biznes, Finanse
36,4% respondentów uważa, że w obecnej sytuacji gospodarczej, społecznej i rynkowej w Polsce jest za dużo galerii i centrów handlowych. Tak wynika z najnowszego badania opinii społecznej. 46,1% ankietowanych jest z kolei przeciwnego zdania, a 17,5% nie ma wyrobionej opinii na ten temat. Eksperci, komentujący ww. dane, podkreślają zmianę podejścia konsumentów do tego typu obiektów. Zauważają również, że coraz większe znaczenie mają mniejsze, lokalne formaty. Istotna staje się też integracja funkcji zakupowych, rozrywkowych i gastronomicznych.Według 36,4% konsumentów, w obecnej sytuacji (tj. gospodarczej, społecznej i rynkowej) w Polsce jest za dużo galerii i centrów handlowych. W ten sposób wypowiadają się przede wszystkim osoby w wieku 45-54 lat z miesięcznymi dochodami netto powyżej 9...