niedziela, 14 lipcaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Konsumenci oczekują innowacji, które służą środowisku i zapewniają nowe doświadczenia

Innowacje są kluczem do sukcesu każdej organizacji oraz motorem napędowym zmian – uznali zgodnie uczestnicy debaty L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie zorganizowanej w partnerstwie z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą (CCIFP). Podczas wydarzenia eksperci dzielili się wiedzą m.in. na temat przemian zachodzących we współczesnym świecie oraz ich wpływu na postawy współczesnych konsumentek i konsumentów w Polsce. Podstawą do wspólnej debaty były badania przeprowadzone przez Kantar Polska na temat postrzegania innowacji.

Jak technologie i innowacje napędzają trendy konsumenckie w Polsce?

Nowe technologie stymulują rozwój wielu branż, zaczynając od medycyny, budownictwa, a kończąc na kosmetykach czy żywności. Nic więc dziwnego, że słowo innowacja w wielu sektorach gospodarki światowej jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Szczególnie w kontekście wyzwań, które pojawiły się w trakcie pandemii, rosnącej inflacji oraz skomplikowanej sytuacji geopolitycznej.

Jako lider rynku kosmetycznego oraz firma z obszaru beauty tech, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie wraz z Francusko-Polską Izbą Gospodarczą zorganizowały w trakcie XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu debatę pt. „Jak technologie i innowacje napędzają trendy konsumenckie w Polsce?”. Uczestnicy wydarzenia dyskutowali o tym, w jaki sposób stymulować rozwój innowacji służących konsumentkom i konsumentom. Podstawą do rozmowy było badanie „Innowacje w złożonym otoczeniu makroekonomicznym” przeprowadzone na zlecenie L’Oréal przez Kantar Polska w sierpniu 2023 r.

„Najbliższe lata przyniosą szereg nowych wyzwań, niepewności, ale także wiele możliwości, co do kształtu i kierunku rozwoju wielu sektorów gospodarki. Firmy na całym świecie są coraz bardziej świadome tego, że najnowsze technologie oraz innowacje są w stanie pomóc im osiągnąć stawiane przez nich cele biznesowe, a także środowiskowe. Zauważamy potrzebę inwestowania, rozwijania potencjału, podnoszenia kwalifikacji oraz odpowiedzialnego podejścia do wykorzystania i wprowadzania produktów na rynek. W L’Oréal wierzymy, że obowiązkiem lidera branży jest zaprojektowanie zrównoważonej przyszłości dla konsumentów, a jako firma beauty tech wiemy, że aby czynić piękno dostępnym dla każdego i dla wszystkich, potrzebne są do tego najnowsze technologie. Z tego względu wdrażamy szereg opartych na sztucznej inteligencji rozwiązań do pielęgnacji skóry, spersonalizowane urządzenia do makijażu czy innowacje wspierające zrównoważoną produkcję i konsumpcję produktów naszych marek” – mówi Valéry Gaucherand, dyrektor generalny L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie HUB.

W debacie uczestniczyli przedstawiciele firm z obszaru technologii, tj. Tik Tok, Google, Microsoft, Data4 oraz Play, reprezentanci firm consultingowych: McKinsey, Deloitte, Future Mind oraz Publicis Groupe, jak również organizacji pozarządowych i edukacji – Centralny Ośrodek Informatyki, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Europejska Organizacja Bezpieczeństwa Cybernetycznego, Polski Fundusz Rozwoju, Szkoła Główna Handlowa, Fundacja Innovations Hub oraz Digital Hub.

Konsumenci są zgodni: innowacje mają służyć środowisku

W związku z postępującymi zmianami klimatycznymi na Ziemi zdecydowana większość Polaków uważa, że wprowadzane innowacje muszą przede wszystkim służyć środowisku naturalnemu, a dopiero w dalszej kolejności zmianie i ulepszaniu usług. Jak pokazują wyniki badania Kantar przeprowadzonego na zlecenie L’Oréal, takiego zdania jest aż 90 proc. polskiego społeczeństwa [1].

„Społeczeństwo dostrzega innowacje w bardzo wielu obszarach – nie tylko w technologiach komputerowych, ale też w medycynie, energetyce czy branży FMCG. Polscy konsumenci postrzegają je zarówno jako udoskonalenia istniejących już produktów, jak również wymyślanie nowych. Takie rozwiązania według nich wpływają na sprawniejsze procesy produkcyjne i dają też łatwiejszy dostęp do produktów i usług, chociażby dzięki funkcjonowaniu e-commerce, który zapewnia szeroką ofertę w zasięgu naszego smartphone’a. Natomiast najbardziej przełomowym feedbackiem od konsumentów jest dostrzeżenie, że innowacje odgrywają szczególną rolę w kontekście zmian klimatycznych i są sposobem na skuteczne działania na rzecz neutralności klimatycznej. W drodze do osiągnięcia tego celu potrzeba głębokiej transformacji większości aspektów globalnej i lokalnej gospodarki” – opowiada Adam Nitecki, dyrektor generalny ds. e-commerce w L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie HUB.

„W L’Oréal od dawna wprowadzamy innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju. Od 1997 roku L’Oréal Warsaw Plant w Kaniach zainwestowała ponad miliard złotych w rozwój najnowocześniejszych technologii i narzędzi, które zwiększyły moce produkcyjne fabryki dzięki zastosowaniu coraz bardziej ergonomicznych i zoptymalizowanych rozwiązań, przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko. W ponad 150 krajach, 38 fabrykach i 5 centrach innowacji zatrudnionych jest powyżej 20 tysięcy osób. Nasz zespół techników i inżynierów znajduje się w innowacyjnej czołówce, kształtując transformację branży kosmetycznej w oparciu o technologię, dane i naukę” – dodaje Giulia Tapella, dyrektorka fabryki L’Oréal Warsaw Plant.

Konsumenci lubią sięgać po nowinki technologiczne. Według badania Kantar Polska ponad 50 proc. Polek i Polaków chętnie korzysta i próbuje nowych rozwiązań oraz produktów, a także poszukuje o nich informacji. Co trzeci z nas jest zdania, że korzysta z nich jako pierwszy i wyprzeda aktualnie panujące trendy [2].

„W sektorze kosmetycznym obserwujemy stale zmieniające się sposoby odkrywania marek kosmetycznych, testowania ich i kupowania produktów. Klienci oczekują ulepszonych doświadczeń – w zakresie usług, personalizacji i dostosowania ich do własnych potrzeb i to właśnie dostarczamy jako L’Oréal. Jako firma odpowiadamy na ich rosnące oczekiwania, wykorzystując zaawansowane technologie oparte na danych, aby tworzyć innowacyjne doświadczenia kosmetyczne dla wszystkich naszych konsumentów, zarówno w świecie fizycznym, cyfrowym, jak i wirtualnym. Pomagamy im za pomocą rozwiązań technologicznych samodzielnie diagnozować potrzeby swojej skóry i włosów, zobaczyć siebie w fantazyjnym makijażu dzięki rozszerzonej rzeczywistości czy oszczędzać wodę przy myciu włosów” – tłumaczy Nitecki.

Innowacje mają dostarczać nowych doświadczeń

Oczekiwania klientów ciągle się zmieniają, a firmy muszą dostosować się do zmieniających się trendów. W dzisiejszym otoczeniu biznesowym kluczowym aspektem determinującym powodzenie przedsiębiorstw jest zdolność do generowania wartości dla klienta. Dzisiejszy konsument to coraz częściej osoba, która chętnie korzysta z technologii i nie boi się nowinek. Innowacja jest dla niego chlebem powszednim, ale z drugiej strony stanowi także skuteczny wabik. Dlatego marka musi zapewnić mu odpowiednie doświadczenie, które spowoduje, że zdecyduje się wybrać oferowany przez nią produkt.

„Początkowi procesu innowacji bardzo pomaga jasno nakreślona, sprecyzowana wizja. W L’Oréal szukamy przede wszystkim przełomowych środków i unikalnych doświadczeń. Takie myślenie leżało u podstaw budowania naszych produktów, takich jak wirtualny makijaż w środowisku pracy. Innymi przykładami nowoczesnych rozwiązań w naszej firmie są: pierwszy na świecie ręczny komputerowy aplikator do makijażu, zaprojektowany z myślą o użytkownikach o ograniczonej mobilności dłoni lub ramion czy L’Oréal Brow Magic, pierwszy domowy elektroniczny aplikator do makijażu brwi oraz Skin Genius – wyjątkowa aplikacja, która wykorzystuje system oceny cech skóry bazujący na sztucznej inteligencji, pozwalający na szczegółową diagnostykę stanu skóry i dopasowanie spersonalizowanej pielęgnacji” – opowiadała Donata Wolińska, dyrektor generalna ds. transformacji i zrównoważonego rozwoju w L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie HUB.

Innowacje tworzą ludzie (za pomocą technologii)

Większość polskich konsumentów i konsumentek (70%) ma pozytywne nastawienie do innowacji i zmian – uważa, że dzięki nim ludziom żyje się lepiej [3]. Jest to spójne z deklaracjami na temat potrzeby wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w wielu branżach. Współcześni liderzy muszą być świadomi znaczenia nowych technologii w procesie przeprowadzania zmian, ale nie mogą zapominać o najważniejszej wartości organizacji, czyli o zespole. To dzięki zróżnicowanym i inkluzywnym zespołom firmy takie jak L’Oréal mogą proponować konsumentom coraz bardziej spersonalizowane rozwiązania, które ułatwiają funkcjonowanie we współczesnym świecie. Aby osiągać sukcesy na polu innowacji i wyprzedzać trendy, liderzy powinni posiadać spójną i zrozumiałą dla zespołu wizję, która umożliwi zarówno wykorzystanie zasobów wewnątrz firmy, jak również zakłada współpracę z partnerami zewnętrznymi, którzy dzielą wartości oraz potrzeby danej organizacji. Jako L’Oréal chcemy wykorzystać szanse związane z podnoszeniem kwalifikacji i tworzyć otwarty ekosystem współpracy, w którym nasi partnerzy biznesowi, firmy technologiczne, organizacje edukacyjne, agendy rządowe i trzeci sektor będą mogły kreować innowacje dla dobra konsumentów, jak i planety.

[1] Badanie „Innowacje w złożonym otoczeniu makroekonomicznym” zostało przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie L’Oréal w dniach 23-29.08.2023 na próbie 1001 osób metodą CATI.

[2] Badanie „Innowacje w złożonym otoczeniu makroekonomicznym” zostało przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie L’Oréal w dniach 23-29.08.2023 na próbie 1001 osób metodą CATI.

[3] Badanie „Innowacje w złożonym otoczeniu makroekonomicznym” zostało przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie L’Oréal w dniach 23-29.08.2023 na próbie 1001 osób metodą CATI.

Źródło informacji: PAP MediaRoom