
Kultowa polska firma motoryzacyjna Ursus szturmem podbija holenderskie drogi – ich autobus wodorowy osiąga znakomite wyniki. Zdecydowanie cieszy fakt, że polska spółka doceniana jest również zagranicą. W Polsce Ursusa znają wszyscy, jest to najpopularniejsza marka ciągników w kraju nad Wisłą, ich maszyny na naszych drogach poruszają się już od kilkudziesięciu lat, a zakłady produkcyjne dają pracę setkom osób. Gdzie zatem tkwi sekret marki? Co sprawia, że gdy przeciętny Polak myśli „ciągnik” przed oczami staje mu kultowy model Ursus C-330?
Krótka historia
Początki Ursusa sięgają 1893 roku, gdy grupa inżynierów i przedsiębiorców założyła w Warszawie „Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur”, do 1939 roku produkującej armaturę dla przemysłu cukrowniczego, spożywczego i gorzelniczego, ponadto hydranty i systemy centralnego ogrzewania. Nazwa Ursus została nadana firmie w roku 1902. W latach 1916-1918 firma podjęła próby stworzenia pierwszego polskiego ciągnika, udało się skonstruować działający prototyp. Do 1927 roku firma wyprodukowała 100 sztuk pierwszych polskich ciągników, a firmę wizytował sam prezydent Ignacy Mościcki. W latach powojennych przekształcone w państwowe przedsiębiorstwo pod nazwą Zakłady Mechaniczne „Ursus”. W 1960 roku rozpoczyna się produkcja modelu C-330. Dalsze lata to przeróżne zawirowania związane z burzliwością czasów w jakich przyszło im działać, i dalsze prace nad nowymi modelami ciągników. Ursus przetrwał upadek PRLu i transformację ustrojową.
Autobusy hybrydowe
Jak widać, historia firmy rozciąga się na prawie 130 lat i możliwa była tylko dzięki zdecydowanej postawie i umiejętności dopasowania się do aktualnych trendów i potrzeb rynku, dlatego właśnie nie powinno dziwić, że Ursus zainteresował się napędami wodorowymi. W dzisiejszych czasach kwestia ochrony przyrody i zmniejszania jego zanieczyszczenia jest bardzo ważna, z perspektywy zarówno konsumenta, jak i producenta. Ropa naftowa nie jest zasobem o nieskończonych pokładach, ponadto paliwa z niej produkowane mają bardzo negatywny wpływ na środowisko. Jednym z zaproponowanych rozwiązań są ogniwa wodorowe, wodór jest najczęściej występującym w przyrodzie pierwiastkiem, a produktem ubocznym przy używaniu go jako paliwo jest po prostu woda.
Ursus w Holandii
Pierwsze prezentacje nowego autobusu wodorowego Ursusa odbyły się w 2017 roku. Wodór składowany jest w ośmiu butlach na dachu autobusu, zużycie wynosi 6-7kg/100km, pojemność butli to łącznie 35 kg, oznacza to, że na jednym tankowaniu p
okona dystans ok.450 km. Na holenderskich drogach autobus Ursusa z powodzeniem zastępuje pojazdy z silnikiem Diesla lub CNG, decyduje o tym przede wszystkim bardzo krótki czas tankowania i duży zasięg. Ponadto pojazd rodzimej firmy cechuje się wielką niezawodnością, dzięki czemu więcej czasu spędza w trasie, niż w warsztacie.
Podsumowanie
Ursus to marka z wyrobioną pozycją na rynku krajowym i międzynarodowym, z której powinniśmy być dumni, gdyż mało firm może poszczycić się tak długą i fascynującą historią. Warto obserwować ich dalsze poczynania, kto wie czym jeszcze zaskoczy nas to przedsiębiorstwo?