piątek, 28 styczniaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Na czym polega talent acquisition?

Talent acquisition w tłumaczeniu z angielskiego to nabywanie talentów. To jedna z metod rekrutowania pracowników, którą wykorzystują profesjonalne biura firm i korporacji. Sam proces jest długotrwały i pracochłonny, ale daje rewelacyjne rezultaty.

Zalety talent acquisition

Przede wszystkim proces pozyskiwania talentów pracowniczych do firmy – tak zwany talent acquisition, to pojęcie szersze niż sama rekrutacja. Pozwala bowiem na dopasowanie pracowników z określonymi kwalifikacjami do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Jak widać, sama idea zakłada jakby odwrotność aplikowania na wolne stanowisko. Tu kandydaci są dopasowywani do potrzeb i profilu firmy. Zespół talent acquisition coraz częściej jest osobną jednostką w przedsiębiorstwie. Może być również częścią działu HR, a zdarza się również, że zadania są powierzane zewnętrznym podmiotom.

Rekrutacja w systemie talent acquisition

Proces, by był skuteczny, musi być czasochłonny i złożony. Zazwyczaj dzieli się go na kilka etapów. Pierwszym z nich jest pozyskanie leadów. Następnie werbuje się najlepszych kandydatów. W toku rekrutacji przeprowadzane są rozmowy kwalifikacyjne wraz z oceną kandydata, co następne poddawane jest ewaluacji. W efekcie szybko dochodzi do selekcji najlepszych kandydatów oraz zatrudnienia pracowników i wdrożenia ich z zadania. Jak widać, te wszystkie etapu wymagają od zespołu określonej wiedzy i umiejętności. Dlatego niezwykle ważne jest doświadczenie.

Jakie procesy obejmuje talent acquisition?

Techniki talent acquisition sięgają po niezwykle ważną ocenę kompetencji miękkich u kandydata. Poza tym opracowywana jest strategia pozyskiwania klientów, a dzięki temu zespół może odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstw z różnych sektorów. I dlatego sam proces – zwykle bardzo długi i szczegółowy, jest po prostu efektywny. Strategię talent acquisition dopasowuje się do wielu czynników. Najważniejszym z nich oczywiście będzie dopasowanie kandydatów do potrzeb konkretnego działu. Poza tym coraz częściej sam proces – poza znajdowaniem talentów dla firmy, obejmuje też employer branding. W tym zakresie określa się przyszłemu pracownikowi kulturę firmy, reputację, a także kluczowe elementy, które wyróżniają ją na tle konkurencji. Chodzi przecież o to, by pozostał on w przedsiębiorstwie przez dłuższy czas z perspektywą rozwoju swojej kariery. Po to właśnie wdraża się rozbudowane strategie, które pomagają dopasować idealnego pracownika do idealnej firmy. To sprawia także, że każdy proces wdrażany przez talent sourcerów wymaga innych narzędzi, cech, kompetencji.