Fundraising staje się coraz popularniejszy wśród darczyńców. Wiele stowarzyszeń, fundacji charytatywnych i kościołów dostrzega potencjał elektronicznych zbiórek i podążając za duchem zmian, wyposaża wolontariuszy oraz swoje siedziby, parafie w terminale płatnicze czy datkomaty. Dobroczynność działa bardzo sprawnie również w Internecie. Wszystko wskazuje na to, że trend bezgotówkowego fundraisingu będzie tylko zyskiwał na znaczeniu.
W ręku terminal zamiast puszki
Podczas organizacji zbiórek charytatywnych i kwest, elektroniczna skarbonka coraz częściej pojawia się obok fizycznej puszki, a niekiedy całkowicie ją zastępuje. Terminale płatnicze, które jeszcze do niedawna były uznawane za urządzenie wykorzystywane głównie w sektorze usług i handlu, pojawiają się w rękach wolontariuszy i w siedzibach stowarzyszeń czy fundacji. Za ich pomocą, można wpłacić dowolną kwotę na wybraną organizację charytatywną. – Ewolucja fundraisingu i przenoszenie go do sfery bezgotówkowej dzieje się już od kilku lat. Trudno się temu dziwić – w końcu płatności bezgotówkowe systematycznie zwiększają swój udział w rynku na tle ogółu płatności. Przekłada się to na wiele sfer naszego życia, w tym także na działalność społeczną i dobroczynną. Fundraising bezgotówkowy pozwala zwiększyć zasięg organizowanych zbiórek, nie ograniczając chętnych do niesienia pomocy finansowej ani lokalizacyjnie, ani z powodu braku gotówki w portfelu. Dodatkowo, elektroniczne formy wpłacania datków są bezpieczniejsze i bardziej transparentne, gdyż umożliwiają większą kontrolę i weryfikację zarówno celu zbiórki, jak i liczby zebranych funduszy – komentuje Joanna Erdman, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Aż 26% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu p.t. Dobroczynność zdaniem Polek i Polaków. Co zachęca, a co jest barierą?[1] zadeklarowało, że czynnikiem, który mógłby zmotywować ich do przekazywania większych wpłat na cele dobroczynne jest forma płatności. Ankietowani oczekują od fundacji i stowarzyszeń więcej opcji płatności online oraz łatwiejszej obsługi płatności przez stronę internetową. Z kolei dane portalu zrzutka.pl, za 2021 r. pokazują, że internauci w ciągu roku wpłacili blisko ćwierć miliarda złotych korzystając tylko z tej jednej platformy. – Potencjał bezgotówkowej dobroczynności nie jest w pełni wykorzystywany, a w jego odkryciu pomaga powszechne wdrażanie rozwiązań płatniczych i terminali w miejscach, które dotąd obsługiwały tylko płatność gotówkową. Należą do nich np. kościoły i związki wyznaniowe czy stowarzyszenia dobroczynne – dodaje Joanna Erdman.
Kościoły z innowacyjnym podejściem do fundraisingu
Bezgotówkowe formy dobroczynności nie są nowością w Polsce, ale prawdziwy boom elektronicznych kwest można było zauważyć w pierwszym roku pandemii – w tym okresie potrzeba niesienia pomocy znacznie wzrosła, a zorganizowanie zbiórek „na miejscu” było niemożliwe. Potrzebę zmian dostrzeżono również w kościołach, które zaczęły wprowadzać w swoich parafiach elektroniczne tace i datkomaty. Jak wynika z badania konsumenckiego, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa,
w 2021 r. blisko co trzeci Polak zadeklarował, że chciałby złożyć ofiarę na tacę lub w kancelarii parafialnej za pomocą terminala. – Od ponad dwóch lat odnotowujemy znaczący wzrost zapotrzebowania
na wdrożenie bezgotówkowych form płatności w kościołach i związkach wyznaniowych. Częściowo jest
to efekt pandemii, która wymusiła ograniczanie fizycznego kontaktu. Warto jednak pamiętać o tym, że
z roku na rok, liczba osób preferujących płatności bezgotówkowe lub posługujących się tylko kartą, systematycznie rośnie. To sprawia, że wiele instytucji korzystających z gotówkowego finansowania musi przemodelować swój system zbierania datków. Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa, chcemy pomóc tym podmiotom dostosować się do oczekiwań współczesnych darczyńców oraz umożliwić wdrożenie bezgotówkowych instrumentów – podsumowuje Joanna Erdman.
W maju tego roku Fundacja Polska Bezgotówkowa wraz z partnerami – eService oraz Worldline – włączyła się w organizowany przez Caritas Dzień Dobra, czyli święto patronalne największej charytatywnej organizacji pozarządowej w Polsce, udostępniając terminale płatnicze do wpłat bezgotówkowych. Fundacja współpracuje również z BetterPOS, twórcą projektu Donateo, w zakresie promowania mikrodonacji w płatnościach bezgotówkowych. Od lutego 2022 roku Fundacja wspiera również bezgotówkowe akcje pomocowe realizowane przez instytucje charytatywne dla społeczeństwa Ukrainy.
[1]https://www.wwf.pl/sites/default/files/inline-files/Raport_2021_11_26.pdf