wtorek, 12 listopadaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

W jaki sposób zmniejszyć szum komunikacyjny w firmie?

Szum komunikacyjny w miejscu pracy może doprowadzić do konfliktów w zespole, spekulacji, a także spowodować trudną atmosferę. W konsekwencji pracownicy mogą się zacząć rozglądać za innym zajęciem, często u konkurencji. Skąd bierze się szum komunikacyjny? Głównie wynika z braku prowadzenia dialogu na linii pracodawca – pracownik. „Hałas” w komunikacji biznesowej jest czynnikiem, który może generować błędy, opóźnienia. Tych można łatwo uniknąć za pomocą podjęcia odpowiednich kroków.

Współcześni pracownicy są wymagający. Najnowszy raport Hays – „Rynek pracy 2022. Półroczny przegląd trendów” wskazuje, że aż 50 proc. z nich byłoby skłonnych do zmiany pracy, gdyby przyszło im pracować w niesatysfakcjonujących warunkach. A te są kwestią subiektywną. Z jednej strony dla zatrudnionych istotne są zarobki. I ten trend zauważają polscy pracodawcy. W I połowie roku aż 50 procent firm podniosło pensje swoich pracowników o 5 lub więcej procent. To pokłosie pandemii, a także niskiego bezrobocia. Firmy są świadome, iż trudno znaleźć dobrego i lojalnego pracownika. A co mobilizuje pracowników do zmiany miejsca zatrudnienia? Brak komunikacji, która przekłada się na złą atmosferę w pracy i sprawia, że życie zawodowe staje się coraz mniej satysfakcjonujące.

Nowa rzeczywistość = nowe wyzwania

Postpandemiczny model pracy jest oparty na współpracy i daje większą swobodę działania zarówno firmom, jak i pracownikom. Korzystanie z nowoczesnych narzędzi pomaga skutecznie wykonywać obowiązki niezależnie od miejsca przebywania. Jednocześnie brak codziennego, osobistego kontaktu z drugą osobą, może doprowadzić do szumu komunikacyjnego. Co potwierdza CEO agencji PR Commplace, która działa na rynku od ponad 25 lat:

 – Konsekwencje szumu komunikacyjnego są ogromne – uważa Sebastian Kopiej. – Z jednej strony firmy borykają się z trudną sytuacją ekonomiczną. Rosnące koszty utrzymania biznesów mobilizują do zmian, ale też wpływają na ogólną niepewność. Ważne jest, by pracodawcy w tych trudnych czasach nie zapomnieli o pracownikach. To oni są motorem napędowym wszelkich biznesów. W wielu branżach brakuje wykwalifikowanych inżynierów czy specjalistów w wąskich dziedzinach. Ich pozyskanie nie jest proste. Warto zatem zadbać o odpowiedni przepływ informacji w firmie. Na rynku dostępne są nowoczesne narzędzia, które pomogą utrzymywać stały kontakt z pracownikami i na bieżąco informować ich o planach firmy i zmianach, jakie mają miejsce. Doświadczony przedsiębiorca wie, że w dojrzałym biznesie nie ma miejsca na spekulacje.

W jaki sposób firmy mogą walczyć z szumem komunikacyjnym? Jednym ze sprawdzonych sposobów jest utworzenie wspólnej chmury, gdzie umieszczane będę wszelkie informacje. Gdy tylko pracownik będzie potrzebował znaleźć dane – powinien być kierowany do chmury. Ta może być interaktywna. Za każdym razem, gdy pracodawca zamieści nowy dokument – pracownik otrzyma powiadomienie. Przepływ informacji jest kluczowy z punktu widzenia pracownika, ale i pracodawcy.

Postaw na komunikację wewnętrzną  

Sebastian Kopiej jest zdania, że kluczową rolę odgrywa regularnie prowadzona komunikacja wewnętrzna.

 – Sprawdzonym rozwiązaniem umożliwiającym sprawną komunikację jest korzystanie z newslettera, wydawanego raz bądź dwa razy w miesiącu. Ten powinien zawierać wszelkie informacje o wydarzeniach w firmie, jej planach, kluczowych inwestycjach. Wszystko to, co utwierdzi pracownika w przekonaniu, iż jest zatrudniony w odpowiednim przedsiębiorstwie – dodaje ekspert Commplace.

Eksperci radzą także, by unikać długiej komunikacji mailowej. Wiadomości tekstowe nie są w stanie przekazać mowy ciała. Ale jest na to sposób. Wiele firm coraz częściej korzysta z aplikacji do wideokonferencji. Podczas krótkiej rozmowy z pracownikami można wiele przekazać. Możliwość konwersacji twarzą w twarz z pracownikami (nawet gdy dzieli was ekran) znacząco poprawia komunikację w firmie i przepływ informacji.

Jeśli Twoja firma boryka się z szumem komunikacyjnym – koniecznie poszukaj nowych narzędzi, które pomogą Ci prowadzić skuteczny dialog z pracownikami.