„W ramach naszej nowej strategii taborowej do 2030 r. zaplanowaliśmy 27 mld zł na inwestycje, z czego 24 mld w tabor i ok. 3 mld zł w infrastrukturę” – powiedział podczas III Kongresu Rozwoju Kolei Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Oniszczuk podkreślił, że jednym z ciekawszych projektów, którego realizacja rozpocznie się jeszcze w 2023 r. jest uruchomienie przetargu na pociągi dużych prędkości (tzw. high-speed rail).
„Będą to zespoły trakcyjne, które będą poruszały się z prędkością do 250 km/h. Będzie to nowoczesny i komfortowy tabor dla naszych pasażerów” – zaznaczył Oniszczuk. Wiceprezes PKP Intercity wymienił też projekt zakupu 38 piętrowych pociągów typu push-pull oraz 45 lokomotyw.
Jak wyjaśnił, będą to składy, które pozwolą na szybkie i sprawne przewożenie pasażerów na odcinkach aglomeracyjnych.
Wiceszef PKP Intercity zapowiedział też, że do 2030 r. cały tabor spółki stanowić będą nowe lub zmodernizowane do najwyższych standardów wyposażenia składy. Strategia PKP Intercity zakłada, że do 2030 roku zostanie uruchomione dwa razy więcej pociągów niż obecnie. Dzięki inwestycjom w nowoczesne pojazdy spółka chce zapewnić pasażerom wysoki i przewidywalny standard podróżowania, a spójna sieć transportowa zagwarantować stabilną i przejrzystą ofertę.
„Kolej będzie atrakcyjna dla wszystkich grup podróżnych, bezpieczna, wygodna i ekologiczna. Będzie też miejscem, w którym można realizować swoje zawodowe plany, rozwijać kompetencje – w przyjaznym, nastawionym na współpracę i innowacje środowisku” – czytamy na stronie PKP Intercity.
Wiceprezes odniósł się też do roli jaką spółka odegrała po napaści Rosji na Ukrainę.
„PKP Intercity włączyło się bezpośrednio w ewakuację obywateli Ukrainy z zagrożonych miejsc. Byliśmy koordynatorem pasażerskim, uruchamialiśmy dodatkowe pociągi z granicy państwa do miejscowości, gdzie obywatele Ukrainy chcieli się przemieścić i to nie tylko w kraju, ale też za granicą. Jeździliśmy do Niemiec, Austrii, Czech i na Węgry” – powiedział Oniszczuk.
Kongres Rozwoju Kolei to jedno z najważniejszych wydarzeń krajowego sektora kolejowego i pole do dialogu pomiędzy przedstawicielami świata polityki, biznesu, samorządu i nauki. Organizowany jest cyklicznie, począwszy od 2019 roku, z przerwą związaną z pandemią SARS COV-2, przez kluczowe spółki wchodzące w skład Grupy PKP: Polskie Koleje Państwowe S.A., PKP Intercity S.A., PKP CARGO S.A. i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.
Źródło informacji: PAP MediaRoom