Zarządzanie zapasami to w ostatnim czasie dość popularny termin, którego używa się głównie w kontekście działań służących realizacji przepływu towarów. Jest to termin typowo logistyczny. Czym dokładnie jest zarządzania zapasami? Jakie są różnice pomiędzy zarządzaniem, optymalizacją, a kontrolą? Jakie są cele zarządzania zapasami?
Zarządzanie zapasami – czym jest?
Zarządzanie zapasami – jego zadaniem jest minimalizacja kosztów, które są ściśle związane z obsługą zapasów. Jednocześnie ma zagwarantować najwyższą jakość obsługi każdego klienta. Każdy, kto zajmuje się logistyką, doskonale wie, że gospodarka magazynowa powinna być prowadzona tak, by w miejscu składowania znajdowała się jak najmniejsza ilość zapasów, która jednocześnie będzie wystarczająca dla funkcjonowania łańcucha dostaw. W takim zarządzaniu zapasami, z pewnością należy unikać kłopotliwych sytuacji, takich jak chociażby straty w zapasach bądź występowanie zakłóceń w przepływie towarów.
Jaka istnieje różnica pomiędzy zarządzaniem, kontrolą a optymalizacją?
Zarządzanie zapasami magazynowi ściśle wiąże się z twierdzeniami takimi, jak optymalizacja zapasów oraz kontrola zapasów. Te pojęcia są ze sobą ściśle powiązane, jednak można śmiało powiedzieć, że każde z nich dotyczy innej operacji. Kontrola zapasów top proces realizowany po to, aby mieć pełen obraz ilości rezerw magazynowych – charakterystyka towaru, jego ilość bądź jego aktualnej lokalizacji magazynowej.
Optymalizacja zapasów to działania, po które chętnie sięgają firmy, aby nieco zwiększyć wydajność procesów magazynowych. Dotyczy to obsługi towarów, w tym systemu magazynowania czy też rozmieszczania ładunków.
Ostatni operacja to zarządzanie zapasami. Ten proces odpowiada za przebieg przepływu towarów na zewnątrz i wewnątrz magazynu.
Na szczęście obecnie można korzystać ze specjalnych systemów, które opracowywane są z myślą o realizacji poszczególnych zadań.
Jaki jest cel zarządzania zapasami?
Strategie zarządzania zapasami pozwalają na zachowanie równowagi pomiędzy takimi czynnikami, jak:
- zapewnienie wysokiego poziomu usług – aby zminimalizować koszty utrzymania zapasów, a jednocześnie spełnić zamówienia klienta, w magazynie zawsze powinna znaleźć się odpowiednia ilość towaru, nie za duża i nie za mała. Wysoki poziom usług to kwestia szybkości przygotowania zamówienia wraz z realizacją wysyłki w jak najkrótszym czasie. Ma to ogromne znaczenie w kwestii wizerunku firmy.
- dostosowanie ilości zapasów do zapotrzebowania – zarządzanie zapasami magazynowymi to nie jest łatwa sztuka, ale da się ją zrealizować.
- zmniejszenie kosztów generowanych przez zapasy surowców.
Metody zarządzania zapasami
Zastanawiasz się, jak zatowarować sklep? Z pewnością pomogą Ci przy tym specjalne metody, które są od ręki dostępne na rynku. Pierwszym przykładem jest metoda FIFO, czyli obsługa ładunków w zgodzie z kolejnością ich przyjęcia. Druga metoda to LIFO. Tutaj króluje motto „ostatnie przyszło, pierwsze wyszło”. Kolejnym przykładem jest metoda just-in-time. Wywodzi się z koncepcji lean management, którą opracowały w Japonii zakłady produkcyjne Toyoty. Model ekonomicznej wielkości zamówienie EOQ to ostatni przykład. Ten typ sprawdza się głównie w przypadku średnich i małych przedsiębiorstw. Nie obsługują one zbyt dużej ilości zamówień dziennie, dlatego się u nich sprawdza.
Przed wprowadzeniem do przedsiębiorstwa konkretnej metody, konieczne jest przeprowadzenie specjalnej analizy, która pokaże, jaki typ sprawdzi się najlepiej. Jest to istotne, jeśli chcemy, aby firma prosperowała dobrze i bez żadnych problemów.