sobota, 23 listopadaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Zdalne potwierdzanie tożsamości w bankowości internetowej. Na czym polega?

Załatwianie spraw urzędowych bywa uciążliwe, ponieważ zwykle zachodzi konieczność osobistego stawienia się w celu złożenia podpisu. Sporym ułatwieniem okazało się wprowadzenie Profilu Zaufanego, dzięki któremu wiele spraw można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu. Kolejnym krokiem jest możliwość zdalnego potwierdzania tożsamości poprzez bankowość elektroniczną. Sprawdź, jak to działa.

Bankowość internetowa zapewnia wiele udogodnień osobom, które z niej korzystają. Możliwość stałego dostępu do swojego konta bankowego, wnioskowanie o kredyty oraz składanie wniosków o założenie lokaty to dopiero początek możliwości. Obecnie istnieje możliwość zdalnego potwierdzania tożsamości, dzięki usłudze mojeID.

MojeID – co to?

Jak wynika z badania Kantar zrealizowanego na zlecenie KIR i ZBP w marcu 2020 roku[1], Polacy chcą logować się lub potwierdzać swoje dane za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wśród placówek (obiektów), w których rodacy chcieliby potwierdzać swoje dane online, są m.in.:

  • administracja publiczna (32%),
  • usługi użyteczności publicznej (29%),
  • firmy telekomunikacyjne (22%),
  • usługi medyczne (18%),
  • firmy ubezpieczeniowe (17%),
  • zakupy internetowe (15%).

W odpowiedzi na potrzeby Polaków powstało MojeID. To narzędzie pozwalające na potwierdzanie tożsamości online w usługach publicznych oraz komercyjnych. Dzięki niemu można dopełnić wszelkich formalności, które do tej pory wymagały osobistego stawienia się w danym punkcie / urzędzie. 

Jak działa zdalne potwierdzanie tożsamości?

Bankowość internetowa umożliwia zdalne potwierdzanie tożsamości, co daje dostęp do wielu usług publicznych i komercyjnych.  Aby móc korzystać z opcji mojeID, najpierw usługę należy aktywować w swoim banku.

Zasada działania sprowadza się do zaledwie kilku kroków.

  1. Potwierdzasz tożsamość u wybranego dostawcy poprzez wybór opcji „MojeID”.
  2. Klikając w MojeID, wybierasz bank, z usług którego korzystasz.
  3. Zostaniesz przekierowany na stronę banku, gdzie musisz wpisać swoje standardowe dane do logowania.
  4. Potwierdzasz realizowaną operację – może zajść konieczność wpisania kodu SMS lub zatwierdzenia w aplikacji mobilnej.
  5. Po zatwierdzeniu zostajesz wylogowany z banku i automatycznie przeniesiony na stronę dostawcy.

Potwierdzanie tożsamości online – czy warto?

Potwierdzanie tożsamości za pomocą bankowości internetowej niesie za sobą wiele korzyści. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • wygodę – wystarczy zalogować się do systemu transakcyjnego, aby potwierdzić swoje dane i dopełnić formalności;
  • oszczędność czasu – nie ma potrzeby osobistego stawiania się, aby np. podpisać umowę.

Warto przy tym podkreślić, że korzystanie z usługi jest bezpieczne, ponieważ bazuje na europejskich regulacjach dotyczących środków identyfikacji elektronicznej. Ponadto należy wiedzieć, że wyrażana zgoda na potwierdzenie tożsamości online dotyczy konkretnej transakcji. Zawsze więc zachodzi konieczność dokonania autoryzacji operacji.

[1] https://www.kir.pl/klienci-indywidualni/mojeid/

Materiał partnera