poniedziałek, 3 październikaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Chargeback. Jak odzyskać pieniądze w przypadku nieautoryzowanego użycia karty?

Mężczyzna dokonujący anulowania transakcji kartą.Meta tytuł: Chargeback – co to jest?

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zamówić coś przez internet i nigdy nie doczekać się swojego zamówienia? A może w przesyłce było zupełnie coś innego, niż zamawiałeś? Jeśli tak, to pewnie doskonale wiesz, że w takich sytuacjach trudno negocjować z nieuczciwym sprzedawcą. Jednak i na to jest sposób: dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z procedury chargeback, którą często nazywa się także obciążeniem zwrotnym.

Z tekstu dowiesz się:

  • czym jest chargeback,
  • jak wygląda procedura zwrotu płatności,
  • w jakich sytuacjach warto skorzystać z procedury chargeback.

Chęć wystąpienia o obciążenie zwrotne powinieneś zgłosić swojemu bankowi jak najszybciej, np. po otrzymaniu wyciągu z karty i ustaleniu, że transakcja nie miała miejsca. Jeśli masz dostęp do transakcji w swojej aplikacji bankowej, chęć wszczęcia procedury chargeback możesz zgłosić od razu po rozliczeniu transakcji. Ostateczny termin zgłoszenia reklamacji chargeback zależy od jej przyczyny, ale dla większości powodów jest to do 120 dni po planowanej dacie dostarczenia usługi.

Chargeback – co to?

Usługa chargeback, czyli obciążenie zwrotne, polega na zwrocie środków za transakcję dokonaną za pomocą kartą płatniczej. Inicjuje ją wystawca karty, czyli Twój bank, w Twoim imieniu, a cały proces zapoczątkowujesz sam, kiedy kontaktujesz się ze swoim bankiem.

Chargeback to także mechanizm, którego zadaniem jest ochrona konsumenta. Jeśli więc zauważysz, że zakupione przez Ciebie rzeczy nie dotarły pod Twój adres, były niezgodne z zamówieniem albo po prostu na wyciągu z Twojej karty pojawi się transakcja, której nie możesz sobie przypomnieć, możesz zażądać zwrotu środków.

Zadaniem Twojego banku w tej sytuacji będzie ocenienie, czy taki zwrot powinien zostać przeprowadzony. Skontaktuje się więc on ze sklepem, w którym zrobiłeś zakupy, i poprosi o dowody na to, że sprzedawca wywiązał się ze swojej części umowy, a Twoje roszczenia są bezpodstawne. Każdy taki przypadek musi być rozpatrzony indywidualnie, dlatego trudno o automatyzację tej procedury. To właśnie z tego względu może ona trochę potrwać i wymagać uiszczenia dodatkowych opłat.

Kiedy można wszcząć procedurę chargeback?

Wiesz już, że możesz się starać o wszczęcie procedury chargeback wtedy, gdy nie otrzymałeś dóbr lub usług, za które zapłaciłeś, albo były one niezgodne z Twoim zamówieniem. To jednak nie wszystkie przypadki, w których możesz się ubiegać o chargeback. Kiedy jeszcze może Ci się należeć zwrot środków? Sprawdź:

  • Nie jesteś zadowolony z otrzymanych towarów lub usług (nie otrzymałeś towaru, otrzymałeś inny towar niż zamówiony, zwróciłeś towar, ale nie otrzymałeś zwrotu pieniędzy od sprzedawcy).
  • Doszło do pomyłki technicznej lub proceduralnej (Twoja karta przypadkowo została obciążona dwukrotnie lub potrącono z niej inną kwotę).
  • Transakcja nosi znamiona oszustwa (płatność została zrealizowana przez osobę do tego nieupoważnioną albo nie rozpoznajesz danej transakcji na wyciągu z karty). W tym wypadku warto zatroszczyć się nie tylko o chargeback, ale też o wszczęcie procedury zastrzegania numeru karty.

Jak wygląda anulowanie transakcji kartą płatniczą krok po kroku?

Wiesz już, na czym polega obciążenie zwrotne i kiedy możesz liczyć na chargeback, ale nadal przeraża Cię próba wszczęcia tej procedury? Nie ma powodu do strachu! Poniżej podpowiadamy, jak zrobić chargeback:

  1. Skontaktuj się ze swoim bankiem (wystawcą karty) i zgłoś potrzebę chargebacku.
  2. Poczekaj, aż Twój bank zainicjuje procedurę i skontaktuje się ze swoim centrum autoryzacyjnym/rozliczeniowym (acquirerem).
  3. Centrum autoryzacyjne/rozliczeniowe (acquirer) powinno poinformować sprzedawcę o rozpoczęciu procedury chargebacku i poprosić go o zajęcie stanowiska w wyznaczonym terminie.
  4. Sprzedawca akceptuje reklamację chargeback albo ją odrzuca i dostarcza dokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia. Jeśli sprzedawca zaakceptował chargeback, nie odpowiedział w wyznaczonym terminie lub odrzucił chargeback, ale nie dostarczył wymaganych przez centrum autoryzacyjne dokumentów, musi zwrócić środki i uiścić odpowiednią opłatę.
  5. Centrum autoryzacyjne informuje bank o stanowisku sprzedawcy i przekazuje ewentualną dokumentację (jeśli sprzedawca dowodzi swoich racji).
  6. Bank informuje Cię o efektach procedury. Jeśli racja była po Twojej stronie, Twoje środki zostaną zwrócone.

Użytkownik karty płatniczej powinien znać swoje prawa i wiedzieć, jak ich dochodzić. Tym bardziej, że procedura chargeback powstała właśnie po to, by chronić konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami, nadużyciami oraz zwykłymi błędami, które zdarzają się przy obsłudze płatności.