W czasach, gdy na świecie panował kapitalizm, nie istniało coś takiego jak społeczna odpowiedzialność biznesu. Obecnie jednak wiele się zmieniło. Liczne kryzysy społeczno-gospodarcze zmusiły przedsiębiorstwa do przykładania większej wagi do koncepcji CSR. Co to takiego i na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu?
CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu – co to takiego?
Czym jest CSR? Jest to skrót od hasła Corporate Social Responsibility, które oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu. Wskazówki dotyczące stosowania CSR w codziennej działalności przedsiębiorstwa można znaleźć w normie ISO 26000. Dokument ten wyróżnia następujące obszary CSR:
- prawa człowieka;
- relacje z konsumentami;
- stosunki pracy;
- środowisko;
- uczciwe praktyki rynkowe;
- zaangażowanie społeczne;
- zarządzanie organizacją.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to inwestowanie w zasoby ludzkie, ochronę środowiska oraz relacje z otoczeniem firmy. Koncepcja CSR zakłada racjonalne gospodarowanie firmą i mieniem z jednoczesnym poszanowaniem praw obywateli i zasad współżycia społecznego.
CSR – korzyści dla firm
Jedną z głównych korzyści wynikających z odpowiedzialności społecznej jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku. CSR stanowi bowiem ważne kryterium przy wyborze sprzedawcy, dostawcy, zleceniobiorcy, pracodawcy oraz partnera biznesowego. Działając zgodnie z ideą CSR, przedsiębiorstwo może zwiększyć lojalność wśród konsumentów i interesariuszy, a także pozyskać nowych klientów i partnerów.
Inne korzyści, jakie niesie strategia społecznej odpowiedzialności biznesu to:
- lepsza integracja i zespolenie pracowników wokół celów firmy;
- sprzyjający klimat pracy, lepsza wydajność i co za tym idzie, większa sprzedaż;
- stworzenie dobrych warunków dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego firmy i co za tym idzie, szybsze osiąganie zamierzonych celów;
- większy prestiż rynkowy i społeczny.
CSR – najpopularniejsze narzędzia
Jakie narzędzia CSR stosują firmy? Najpopularniejsze z nich to:
- działania ekologiczne: np. inwestowanie w energooszczędne rozwiązania oraz edukacja ekologiczna pracowników;
- kampanie społeczne: angażowanie przedstawicieli medialnych w celu rozpromowania idei CSR wśród innych przedsiębiorstw;
- programy mające na celu podnieść kwalifikacje pracowników: inwestycje konferencje biznesowe, branżowe szkolenia oraz kursy języków obcych.
Jednym z podstawowych trudności, z jakimi wiąże się realizacja koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, jest wzrost kosztów działalności (w związku z inwestowaniem w różne zasoby oraz narzędzia). Wydatki te jednak bardzo szybko zwracają się, i to z nawiązką. Skutkują one zbudowaniem silnej relacji z otoczeniem biznesowym – klientami, partnerami biznesowymi oraz innymi interesariuszami. W perspektywie długofalowej przedkłada się to na większą sprzedaż i co za tym idzie – dynamiczny dalszy rozwój firmy.