wtorek, 17 majaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Projekt aplikacji mobilnej i webowej – jak zacząć?

Projektowanie aplikacji mobilnych od zawsze rządziło się swoimi prawami. Nie da się ukryć, że nie jest to zadanie proste, gdyż aplikacje mobilne i webowe muszą być perfekcyjnie dopasowane od użytkownika. Co więcej projektowanie aplikacji opiera się na ogromnej dbałości o detale i szczegóły. Niemniej jednak aplikacje to coś co było i będzie potrzebne, a w samym sklepie Google Play znajduje się już ich ponad 5 milionów. Wobec tego jak rozpocząć projektowanie aplikacji mobilnych i webowych?

Zastanów się, czy Twój pomysł ma sens

Projekt aplikacji mobilnej oczywiście zaczyna się od pomysłu. Musi być on na tyle dobry i na tyle dopasowany pod użytkowników, by chcieli oni z niego korzystać. Wobec tego warto rozpoznać potrzeby grupy docelowej. To właśnie w nich drzemie cały potencjał rozwiązania. Trzeba dokładnie przyjrzeć się temu, z jakich narzędzi oni korzystają, a to już na samym początku pomoże nakierować nas na obszary, którymi warto będzie się zainteresować. Wstępny wywiad warto również oprzeć na tym, jaka jest nasza przyszła konkurencja i o to, w jaki sposób jest ona odbierana przez użytkowników. Taka wiedza pozwoli spojrzeć nieco bardziej krytycznym okiem na rozwiązania, które są już dostępne na rynku. Warto też sprawdzić, co i dlaczego podoba nam się w innych aplikacjach i co byśmy chcieli w nich ulepszyć. Wówczas można zastanowić się, czy projekt ma sens. Uczmy się na błędach konkurencji.

Projektowanie aplikacji – trzy filary pracy

Projekt aplikacji webowej składa się z trzech etapów. Oczywiście rozpoczęcie prac powinno rozpocząć się jak najszybciej i z jak najmniejszym poziomem ryzyka. Faktem jest, że chcemy szybko i sprawnie dostarczyć użytkownikom jakościowe rozwiązanie, z którego będą oni mogli wygodnie korzystać. Bez względu jednak na to, jaką rolę ma odgrywać stworzona przez nas aplikacja, sam proces projektowania będzie wyglądał bardzo podobnie. Wówczas trzeba skupić się na trzech głównych filarach naszej pracy. Zalicza się do nich:

  • dokładne i przemyślane zaprojektowanie aplikacji oraz stworzenie jej prototypu, tak by był on idealnie dopasowany do potrzeb określonej przez nas grupy docelowej.
  • precyzyjne zweryfikowanie koncepcji oraz późniejszego projektu przez badania ux. Są to badania prowadzone z użytkownikami, dzięki którym możemy dowiedzieć się, które elementy naszego projektu wymagają dalszych usprawnień, a które podobają się użytkownikom.
  • udostępnienie aplikacji użytkownikom, a także przeanalizowanie jej sposobu na utrzymanie oraz dalszy rozwój.

Stwórz prototyp swojej aplikacji webowej lub mobilnej

Projekt aplikacji warto wykonać w dowolnym narzędziu, które przeznaczone jest do prototypowania. Pamiętaj, że nie musi być to jedynie oprogramowanie przeznaczone do wykonywania projektów aplikacji mobilnych. Wykorzystać można różne programy, które sprawdzą się jako środowiska projektowo-badawcze. Najlepiej będzie również przeglądać, jak prezentuje się prototyp aplikacji mobilnej lub webowej na różnorodnych urządzeniach mobilnych. Szczególnie warto przyjrzeć się, jak wyświetla się jej interfejs oraz treści.