piątek, 28 marcaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

Remonty dróg – metody naprawy nawierzchni asfaltowych

Nawierzchnia powinna gwarantować bezpieczeństwo użytkownikom drogi. Jeśli pojawią się na niej wyraźne spękania, znaczne ubytki lub deformacje, które mogą się przyczynić np. do powstania usterek w samochodach, zarządca ma obowiązek zadbać o to, żeby zostały usunięte. Jak naprawia się uszkodzenia nawierzchni asfaltowych?

Dlaczego drogi asfaltowe się niszczą?

W Polsce konstrukcje drogowe i konstrukcje powierzchni przemysłowych zazwyczaj pokrywa się asfaltem. Nawierzchnia asfaltowa jest bowiem stosunkowo tania w położeniu, trwała, bezpieczna, szybka w realizacji, a jednocześnie cicha. Te cechy sprawiają, że z jej wykorzystaniem buduje się zarówno drogi lokalne, jak i krajowe.

Trzeba jednak pamiętać, że z czasem może ulegać zużyciu i zniszczeniu na skutek m.in. oddziaływań kół przejeżdżających pojazdów – zwłaszcza, gdy często poruszają się po niej samochody ciężarowe i dostawcze oraz warunków klimatycznych – negatywnie na stan jezdni wpływają np. zmiany temperatury, szczególnie tak zwane częste przechodzenie przez 0 stopni Celsjusza. Gdy temperatura rośnie powyżej zera, śnieg i lód topnieją, a gdy spada, zamarzają na powierzchni drogi, powodując mikropęknięcia asfaltu.

Dodatkowo zdarza się, że nawierzchnia nie została dostosowana do generowanych obciążeń lub wykonana zgodnie z projektem, więc jej trwałość jest ograniczona.

Jak wykonuje się remonty dróg asfaltowych?

Naprawa uszkodzeń powierzchniowych

W przypadku ubytków lepiszcza, ziaren kruszywa lub warstwy ścieralnej, np. wykruszeń, wykonuje się naprawy cząstkowe. Jeśli zniszczenia powierzchniowe są płytkie, roboty drogowe polegają na zebraniu luźnych kawałków starej masy bitumicznej, wypełnieniu wolnej przestrzeni mieszanką asfaltową do kładzenia na zimno i ubiciu jej przy pomocy łopaty lub ubijarki elektrycznej. Jeżeli zaś wyboje są głębokie, należy je naprawiać w technologii na gorąco.

Uwaga – kiedy uszkodzenia obejmują powyżej 20% powierzchni drogi, przeprowadza się naprawę na całej powierzchni, aby uzyskać szorstką warstwę ścieralną i powstrzymać dalszą destrukcję.

Naprawa spękań

A co, gdy na drodze występują spękania? Spękania zmęczeniowe, termiczne, zmęczeniowe termiczne lub odbite wymagają innego podejścia niż ubytki. W zależności od rodzaju i zakresu uszkodzenia stosuje się wypełnienia pęknięć metodą pasmową bez frezowania, przykrycie taśmą uszczelniającą, remixing otwartych spoin technologicznych, naprawę płytką z zastosowaniem geosyntetyków, recykling na zimno lub naprawę powierzchniową pod nowe warstwy bitumiczne.

Naprawa deformacji trwałych

Jeszcze inaczej postępuje się w przypadku deformacji trwałych, czyli np. kolein. Tego typu deformacje najczęściej wymagają frezowania i przykrycia powierzchniowym utrwaleniem lub cienką warstwą ścieralną na zimno albo na gorąco. Rzadziej przeprowadza się termoprofilowanie warstwy ścieralnej – sfrezowanie warstwy ścieralnej, ogrzanie, ponowne ułożenie i zagęszczenie lub remixing – wykonanie tych samych kroków jak przy termoprofilowaniu, ale dodatkowo skorygowanie składu mieszanki mineralno-asfaltowej.

Jeśli szukasz firmy, dla której budownictwo drogowe – budowa dróg i naprawa nawierzchni bitumicznych – to codzienność, sprawdź ofertę Radpol: https://rad-pol.pl.