sobota, 12 październikaCodzienne Wiadomości Biznesowe
Shadow

W jaki sposób technologie dla branży retail mogą pomóc innowacjom w świecie po pandemii

Zwiększanie wydajności poprzez precyzyjne zarządzanie stanami magazynowymi

Sklepy, do których klienci wracają po pandemii COVID-19, nie będą już tymi samymi, które znali wcześniej. Zarówno pracownicy jak i konsumenci dostosowują się do nowych zasad obowiązujących w trakcie zakupów, wymuszających ograniczenie kontaktu fizycznego oraz zachowywanie dystansu. Ten okres przejściowy będzie naznaczony innowacjami i eksperymentowaniem, ponieważ sklepy podejmują próby zwiększania sprzedaży, pomimo ograniczeń dotyczących maksymalnej liczby klientów w lokalu. Szefowie zarówno dużych jak i małych sklepów na nowo opracowują sposoby obsługi klienta, powoli wracając do działalności po pandemii, natomiast patrzący w przyszłość sprzedawcy detaliczni kierują swą uwagę na nowe technologie oraz rozwiązania, które mogą wspierać obsługę klientów sklepów.

Wielkie przyspieszenie branży detalicznej

O ile wiele technologii opracowanych dla branży detalicznej oczekiwało na wdrożenie już od pewnego czasu, obecne okoliczności przyspieszyły wprowadzenie ich do użytku. Przykładowo, popularne na wielu rynkach płatności mobilne i zbliżeniowe, stosunkowo powoli zdobywały takie kraje jak USA.

Obecnie obserwujemy masowe ich przyjmowanie na całym świecie. Nawet w Europie, gdzie powszechność płatności zbliżeniowych stopniowo rosła, pandemia i wynikające z niej podwyższenie limitów transakcyjnych dla płatności zbliżeniowych, jeszcze bardziej spopularyzowały tę metodę płatności. Ponad połowa (58 proc.) badanych konsumentów, którzy korzystali z płatności zbliżeniowych w przeszłości, chętniej korzystają z nich dziś niż przed pandemią. Sprzedawcy chętniej inwestują w systemy samoobsługowe, jak np. mobilne urządzenia do samodzielnego skanowania produktów, przekazując jeszcze więcej kontroli nad zakupami indywidualnym klientom. Takie rozwiązanie eliminuje kolejną sytuację, w której wymagany jest kontakt bezpośredni między klientem a pracownikiem sklepu, a jednocześnie przyśpiesza proces płacenia za zakupy i likwiduje kolejki.

Nowe obowiązki

W sklepach stacjonarnych personel jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu. Wyposażeni w urządzenia mobilne klasy korporacyjnej, kierownicy i pracownicy sklepów mogą dziś lepiej zadbać o czystość w swoim lokalu. Regularna dezynfekcja będzie już stałą praktyką nawet po zakończeniu pandemii, ponieważ obecnie coraz więcej sklepów zwraca większą uwagę na zapewnienie bezpieczeństwa i higieny. Oprócz urządzeń mobilnych prawdopodobnie obserwować będziemy upowszechnienie się innych technologii, jak np. lamp UV, które pomogą utrzymać czystość w sklepie i zapobiegać rozprzestrzenianiu się bakterii. Jak pokazują badania, światło słoneczne, a szczególnie jego pasmo ultrafioletowe, stanowi skuteczne narzędzie do zwalczania wirusów i unoszących się w powietrzu patogenów. Większa uwaga przywiązywana do czystości sprawi także, że sklepy będą pracować nad tym, aby klientom zakupy robiło się po prostu przyjemniej.

Nowe podejście do przestrzeni sklepu w erze dystansowania społecznego

Jeśli chodzi o wnętrze sklepu, firmy muszą uwzględnić obowiązek zachowania dystansu społecznego, powiększając dostępną dla klientów przestrzeń, ograniczając kolejki oraz minimalizując kontakt fizyczny pomiędzy osobami. Konsumenci również zmienią swoje zachowania, ponieważ wcześniej zakupy były traktowane jako forma spędzania wolnego czasu, dziś wymagają przygotowań i planowania. Skoro klienci będą raczej traktować zakupy jak misję, której celem jest nabycie konkretnych produktów, narzędzia wspomagające obsługę klienta muszą charakteryzować się większą wydajnością i interaktywnością. Elastyczne, modułowe konstrukcje takich urządzeń umożliwiają sklepom łatwiejsze dostosowywanie się do potrzeb, które dopiero pojawią się w przyszłości. Na przykład, mobilne stanowiska samoobsługowe stanowią bardzo wydajne rozwiązanie kwestii płatności za zakupy, które mogą się zmieniać w erze obowiązkowego dystansowania społecznego

Zwiększanie wydajności poprzez precyzyjne zarządzanie stanami magazynowymi

Wielu sprzedawców, w wyniku pandemii COVID-19, odnotowuje wzrost sprzedaży internetowej, co stwarza potrzebę lepszego zarządzania stanami magazynowymi. Oferowanie wygodnych i bezpiecznych sposobów dostawy towaru, np. możliwość odbioru towaru w sklepie, przed sklepem lub zamawiania dostawy do domu, usprawnia proces dokonywania zakupów oraz zwiększa lojalność klienta. To wszystko decyduje o przewadze jaką można zyskać nad konkurentami. Aby móc zagwarantować oczekiwany przez klienta poziom obsługi, bez utrudnień czy opóźnień, sprzedawcy muszą dysponować precyzyjnymi systemami zarządzania magazynem. Podobnie, sprzedawcy w każdej prawie branży mogą skorzystać na zastosowaniu analityki preskryptywnej, aby lepiej analizować popyt, zapewnić zapas towaru w magazynie i uniknąć nagłych problemów z dostawami. Ponadto, narzędzia wyposażone w czujniki oraz funkcje automatyczne są w stanie dostarczyć, w czasie rzeczywistym, lepszej jakości danych do analizy oraz ograniczyć koszty osobowe związane z utrzymywaniem dokładnych danych o stanie magazynu.

W oczekiwaniu na nowy sposób robienia zakupów

Nawet pomijając potrzeby wykreowane okolicznościami pandemii COVID-19, sprzedawcy zdają sobie sprawę, że bycie elastycznym uodparnia firmę na niespodziewane zmiany w przyszłości. Nie wiadomo dziś, które z nowych zachowań klientów zostaną z nami, a które z nich są jedynie zwykłą reakcją na globalną pandemię. Sklepy muszą dostrzegać unikalne możliwości rozwoju, które najlepiej służą ich własnej specyfice prowadzenia biznesu. Choć przyszłość sprzedaży może nie wyglądać tak, jak wyobrażaliśmy ją sobie jeszcze na początku tego roku, to sprzedawcy mogą skorzystać z nowoczesnych technologii, w celu stworzenia nowych warunków robienia zakupów dla swoich klientów i lepiej przygotować się na wyzwania niesione przez przyszłość.

Mark Thomson, Director of Retail & Hospitality Solutions na region EMEA, w firmie Zebra Technologies