Myślisz o założeniu własnego sklepu internetowego, ale przeraża Cię wizja związanych z tym obowiązków? Kompletacja zamówień, dobór opakowania i samo pakowanie, wysyłka, obsługa zwrotów. Do tego współpraca z firmami spedycyjnymi. O ile wysyłamy kilka paczek dziennie, jesteśmy w stanie robić to samodzielnie. W przeciwnym razie lepiej poszukać wsparcia z zewnątrz. I tu pojawia się usługa o nazwie fulfillment, którą postaramy się przybliżyć w poniższym tekście.
Czym jest fulfillment?
Ten obco brzmiący i niewiele mówiący termin to nazwa usługi outsourcingowej z zakresu obsługi sklepów internetowych. Fulfillment polega na przejęciu przez zewnętrzną firmę logistyczną całego procesu kompletacji, pakowania i wysyłki zamówień sklepu internetowego. Oddając kompletowanie zamówień w ręce doświadczonej firmy, właściciel e-sklepu może skupić się na innych aspektach prowadzenia biznesu, takich jak marketing, rozwój oferty czy wychodzenie na nowe rynki.
Jak wygląda typowy proces kompletacji zamówień?
Z perspektywy klienta, który zamawia dowolny produkt w sklepie internetowym liczą się dwie rzeczy:
cena oraz czas dostawy. Nie zastanawiamy się natomiast nad tym, jaką drogę przebywa przesyłka od momentu zamówienia klienta do czasu, gdy trafi ona np. do paczkomatu. Tymczasem od tego, jak sprawnie przebiega proces kompletacji zamówień zależy bardzo często to, jak szybko zamówienia klientów trafią pod wskazany adres. Finalnie przełoży się na ich poziom zadowolenia z naszych usług jako sklepu.
Proces, którym jest kompletacja zamówień jest złożony i wymaga odpowiedniej organizacji przepływu towarów i informacji. Zazwyczaj składa się on z następujących etapów:
– przyjęcie zamówienia od klienta przez sklep internetowy i przekazanie go do firmy fulfillmentowej,
– pobranie towaru z magazynu przez pracownika firmy zewnętrznej i sprawdzenie jego stanu i zgodności z zamówieniem,
– przygotowanie odpowiedniego opakowania (metody kompletacji) i etykiety dla zamówienia oraz umieszczenie w nim towaru i dokumentów,
– przekazanie zamówienia do firmy kurierskiej lub pocztowej, która dostarczy je do klienta,
– monitorowanie statusu zamówienia i informowanie klienta o jego przebiegu za pomocą wiadomości e-mail oraz SMS.
Osoby zainteresowane szczegółami polecamy odwiedzenie strony koliber-fulfillment.pl
Jakie profity przynosi korzystanie z usługi?
Każdy przedsiębiorca, zanim podpisze umowę na świadczenie dowolnych usług powinien na spokojnie skalkulować ich opłacalność. Cel jest jeden. Usprawnić kompletację zamówień w firmie. Korzystanie z usługi fulfillment niesie ze sobą szereg korzyści, z których najczęściej wymieniane to:
– oszczędność czasu i pieniędzy na obsługę logistyczną zamówień,
– zwiększenie jakości i szybkości realizacji zamówień, dzięki profesjonalnemu zapleczu technicznemu i kadrowemu firmy zewnętrznej,
– możliwość skalowania działalności i obsługi większej ilości zamówień bez konieczności inwestowania w rozbudowę infrastruktury logistycznej i kadrowej,
– poprawa satysfakcji i lojalności klientów, którzy otrzymują swoje zamówienia szybko, bezpiecznie i zgodnie z oczekiwaniami. Na bardzo konkurencyjnym rynku, zadowolenie klienta odgrywa ogromną rolę.
Kiedy warto zdecydować się na korzystanie z fulfillmentu?
Korzystanie z fulfillmentu ma szereg zalet, ale idealnie sprawdzi się u przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes o większej skali. Szczególnie warto rozważyć jego wdrożenie w następujących sytuacjach:
– kiedy obsługa wysyłki w żaden sposób nie jest możliwa własnymi siłami i moglibyśmy przez to tracić klientów. W procesie kompletacji zamówień nie ma miejsca na przypadek.
– kiedy mamy duży asortyment produktów, które wymagają różnych metod kompletacji, pakowania i wysyłki,
– kiedy nasz biznes podlega wahaniom sezonowym, które utrudniają planowanie zapotrzebowania na pracowników i materiały,
– kiedy chcemy wejść na nowe rynki lub rozszerzyć swoją działalność zagraniczną,
– kiedy chcemy poprawić swoją konkurencyjność i wizerunek na rynku e-commerce poprzez oferowanie szybszej i tańszej dostawy oraz lepszej obsługi posprzedażowej. Jest to szczególnie ważne na początkowym etapie rozwoju, aby pokazać klientom, że jesteśmy godni zaufania.
Podsumowanie
Fulfillment to usługa, dzięki której właściciele sklepów mogą zaoszczędzić czas i pieniądze na obsługę logistyczną oraz podnieść jakość i szybkość realizacji zamówień. Korzystanie z fulfillmentu może być korzystne dla każdego sklepu internetowego pod warunkiem, że realizuje on dużą liczbę zamówień w miesiącu. Dlatego, zanim zdecydujemy się oddać całość spraw związaną z obsługą zamówień, warto sobie wszystko policzyć. Pamiętajmy, że firma zewnętrzna od każdej obsłużonej paczki pobiera opłatę.